095 903 9610

neomedia@neomedia.hr

online 24/7

ured u Osijeku

Blog o izradi web stranica

Početna stranica » Blog o izradi web stranica

20 najboljih savjeta o SEO optimizaciji

SEO je kratica za pojam na engleskom jeziku: Search engine optimization (optimizacija sadržaja za tražilice). Iako taj pojam zvuči banalan i kada pokušavate objasniti petogodišnjaku što je SEO, možda je najbolje reći da je to postupak u kojem izrađujemo web stranicu da je tražilice znaju pročitati, i da ju smatraju dobrom za određeni upit.

Cilj SEO optimizacije je postići bolji ranking za istu ključnu riječ od konkurencije. To je i najjednostavnija definicija SEO optimizacije.

Tvrtke sve više postaju svjesne potrebe za razumijevanjem i provođenjem barem osnovne optimizacije za tražilice (SEO). Ali ako čitate razne blogove i web stranice, brzo ćete vidjeti da postoji velika nepoznanica oko onoga što čini “osnove” SEO optimizacije. Bez savjetovanja s tvrtkama i konzultantima koji to rade već dulje vrijeme i bez puno iskustva, dolazimo u doticaj s dezinformacijama o SEO strategijama i taktikama.

Zašto je SEO važan?

Treba da imate na umu jednu bitnu stvar – optimizacija za Google je najefikasniji mogući marketing. Ako ste vi prvi na rezultatima pretrage kada neko traži ono što vi prodajete ili radite, to znači da bilo gdje na planeti Zemlji kada neko potraži da kupi vaš proizvod ili uslugu, taj dolazi do vas.

Kada objašnjavam SEO – poslužim se i drugačijom analogijom: kada imate dobro optimiziranu web stranicu, to vam je isto kao da imate poslovni prostor u centru grada, i da ne plaćate najam. Eto, u tome zapravo leži najveći dobitak SEO optimizacije.

No, da se vratimo na temu članka…

Savjeta o SEO optimizaciji ima bezbroj, a ovdje vam donosimo 20 najvažnijih:

1. SEO optimizacija je dugotrajan proces – SEO se ne radi jedan dan, to je proces koji traje bez kraja. Algoritmi po kojima Google rangira web stranice se često mijenjaju, i određena taktika ne traje predugo. Cilj promjene algoritama je da korisnicima tražilica iskustvo bude što je moguće bolje. Zato SEO optimizacija traži stalnu posvećenost.

2. Budite strpljivi. SEO se ne vodi oko instant uspjeha. Ako želite instant posjete na svoju web stranicu onda, vam treba marketing putem Google ili Facebook oglasa. Ali, to košta novac odmah. Rezultati SEO optimizacije se često vide tek nakon nekoliko mjeseci, a to je posebno slučaj ako ste mali biznis, ili novi na tržištu. To je razumljivo, jer ako primjerice imate servis za Volkswagen vozila u Osijeku, i tu se nalaze već 3 servisa, vi se prvo morate bolje pozicionirati od njih (ako je to moguće :)).

3. Puno se raspitajte kada angažirate SEO agenciju. Vrlo je važno da znate koje taktike koriste, i da vas upoznaju s procesima i tehnologijama koje koriste. Najbolje da se odmah raspitate za detalje. Isto tako, važno je i da se raspitate o rizicima. SEO optimizacija nije alkemija, to je samo naziv za skup tehnika, i nije nešto što se ne može razumjeti.

4. SEO učenik – ako radite SEO optimizaciju sami za svoju web stranice, onda budite spremni da morate puno učiti. Pod učenjem mislim na traženje članaka i resursa o različitim dijelovima SEO optimizacije. Odakle početi? Pa najbolje od baze članaka na Searchengineland.com i objašnjenju na Wikipediji, vodič kroz SEO za početnike , seo objašnjen na jednostavan način i mnogi drugi članci…

5. Od početak koristiti servise za analitiku podataka. Google Analytics i Search Console su obavezni od starta. Alati su nam potrebni jer s njima pratimo što je uspješno, a što nije.

6. Napravite vrhunsku web stranicu. Siguran sam da želite biti najbolji i da se vaša web stranica prikaže na prvom mjestu na rezultatima pretrage. Objektivno analizirajte vašu web stranicu, i ako uočite stvari koje nisu dobre, ili da je kod vaše konkurencije bolje – odmah poboljšajte.

7. Napravite mapu stranice. Tražilice ne mogu indeksirati web stranicu ako ju ne mogu pretraživati. Mapa stranice (sitemap) će pomoći tražilicama da se lakše snađu na vašoj web stranici. Također, mapu stranice ćete poslati i Google-u da vam ju pregleda. Mapa stranice služi kako bi tražilice razumjele koja je hijerarhija vaše web stranice.

8. Koristite optimizirane linkove. U svakom linku koristite ključne riječi. Primjer toga je: https://tvrtka.hr/usluga/naziv-usluge/. Posjetitelji kada vide takav link, odmah znaju o čemu se radi.

9. Istražite sve moguće ključne riječi. To zapravo znači da potražite sve pojmove za koje želite imati dobar rank, i za koje znate da će korisnici pretraživati. S tim rezultatima znate koje ključne riječi se trebaju nalaziti na vašim web stranicama. Tajna je u tome, da ako želite da vaš servis za Volkswagen vozila u Osijeku bude dobro rangiran za pojmove “auto servis Osijek”, “Volkswagen servis”, “servis auta Osijek” i slično, onda se ti pojmovi moraju nalaziti na vašoj web stranici (u naslovima, podnaslovima, u tekstu, u nazivima slika…). Istraživanje ključnih riječi možete učiniti sa nekim od slijedećih alata: https://keywordtool.io/google, https://kwfinder.com/, https://www.wordtracker.com/ i po meni osobno jako dobar -> https://neilpatel.com/ubersuggest/.

10. Počnite s PPC oglašavanjem. Top preporuka je Google AdWords, i to je sjajan način kako biste zaista saznali koji je interes za vaše ključne riječi na koje ciljate. Da, to košta, ali ako vaš proračun to dopušta, onda je vrijedna investicija. Također, to je i rješenje ako želite izbjeći točku 2 (budi strpljiv) i tražite rezultate brzo.

11. Koristite unikatne i relevantne naslove i opise svake podstranice. Naslov stranice je najvažnija stvar kod on-page SEO optimizacije. Opis stranice vam neće pomoći da se bolje rangirate za određeni pojam, ali je važan jer se pojavljuje kod rezultata pretrage i važno je da sadrži relevantne ključne riječi i da na neki način potiče posjetitelje da kliknu na link.

Razlika između naslova (title tag) i opisa (meta description)
Razlika između naslova (title tag) i opisa (meta description)

12. Pišite za korisnike, ne za tražilice. Google, kao i ostale tražilice imaju poprilično pametne algoritme i mogu razumjeti da li je web stranica napisana na jednostavnom jeziku za ljude, ili je napravljena samo kako bi se što bolje pozicionirala na rezultatima pretrage. Web stranica treba biti napravljena za ljude, i da je ljudima korisna, a ne za tražilice.

13. Sadržaj treba biti koristan, i jedinstven. To znači da nema smisla ako ćete tekst kopirati s druge web stranice. Ono što ima smisla je pronaći tekst, uvidjeti kako se može napraviti da je bolji, i napisati novi članak s boljim sadržajem. Isto je primjer kada imate webshop, pa svi samo kopiraju opis proizvoda od dobavaljača, umjesto da napišete svoj, unikatan opis, i učinite ga zanimljivim kupcima.

14. Koristite ključne riječi kao tzv. anchor tekst kada ga povezujete s nekim drugim. Kada pišete članak na vašoj web stranici i u članku se pojavljuje pojam o kojem ste već pisali u nekom drugom članku, onda taj pojam koristite kao link.

15. Postupno gradite poveznice prema vašoj web stranice. Dakle, od starta je dobro da je vaša web stranica linkana s imenika, foruma, društvenih mreža, drugih blogova i s vašeg bloga. Dobra je taktika pisati blog o temi u kojoj ste stručnjaci i onda poslije objave svakog članka podijeliti članak u newsletteru čitateljima, na društvenim mrežema, po forumima, i poslati ga webmasterima drugih blogova i zamoliti za link na vaš web.

16. Press release (ili plaćeni članak). Ovo se pokazalo kao jako dobro za dugoročni SEO rezultat. Naime, recimo da pokrećete gore spomenuti auto servis, dobro je da se o vama piše u lokalnim portalima, jer kada ljudi i budu čuli za vas, često će pretraživati vašu tvrtku na internetu i takav članak će biti na vrhu rezultata pretrage. Dobra stvar je što je to plaćeni članak, i praktični 100% kontrolirate sadržaj 🙂 Press release je uvijek dobar za početno informiranje potencijalnih kupaca vaših usluga o vama.

17. Blog, i članci o vašoj industriji. Ovo mi se pokazalo nebrojeno puta kao jako dobar alat. Zašto? Pa, pretpostavimo da vi dajete besplatne savjete o održavanju limenih ljubimaca, vi zapravo imate skupinu čitatelja koji su vaša interesna skupina i svakii blog članak može biti reklama na neku vašu uslugu. Ili.. ispod svakog članka možete napisati promotivni tekst da se za sva ostala pitanja o održavanju i servisiranju automobila jave vama.

18. Koristite društvene mreže. Ovo je važno prvenstveno iz razloga kako bi vaši klijenti lakše ostvarili komunikaciju s vama. Facebook, LinkedIn, YouTube ili Twitter, koju mrežu odabrati ovisi o vama, točnije o interesnoj skupini, ali bih svakako savjetovao da budete svugdje prisutni.

Zašto je važno da optimizirate web stranicu za lokalnu pretragu?
Zašto je važno da optimizirate web stranicu za lokalnu pretragu?

19. Iskoristite prednost lokalnih pretraga. Za praktički svaku firmu bih preporučio Google Business, unos na Google karte, Facebook places, i LinkedIn i Twitter business račun. Također, poželjno je da što više korisnika ostavlja recenzije kod vaše tvrtke i tako kod potencijalnih budućih klijenata odmah u startu stvorite pozitivan dojam. Osim toga, preporuka je da se i vaša tvrtka nalazi u lokalnim web imenicima (pr. web popis poduzetnika u vašoj županiji ili gradu).

20. Izvor prometa na vašu web stranicu treba biti iz što više izvora. Svako malo se događa neko ažuriranje algoritma kod društvenih mreža kako plasiraju sadržaj korisnicima, i ako ovisite samo o jednom izvoru, onda kod neke negativne promjene vaš poslovni model može pasti u vodu. Zato je dobro, ako paralelno možete održavati organske pretrage, posjete s društvenih mreža, pretrage lokalnih poduzeća, posjete preko PPC kampanja itd..

Za kraj… uvijek trebamo testirati SEO taktike. Testiranje nam daje uvid koliko smo dobro napravili posao 🙂


Nadam se da će vam savjeti iz članka pomoći da i sami optimizirate stranicu za tražilice.

Ako želite profesionalne, optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.

Što vašu web stranicu čini jedinstvenom?

“Razmislite o tome što vašu web stranicu čini jedinstvenom, vrijednom ili zanimljivom. Pobrinite se da se vaša web stranica izdvaja od drugih u vašem području.” – Google Webmaster Guidelines

Vaša web stranica može biti bolja

Ovaj će vam članak pomoći ukazati na neke stvari koje se mogu poboljšati na bilo kojoj web stranici. Ako vaši korisnici ne smatraju da je vaša web stranica korisna, jedinstvena, vrijedna ili zanimljiva Google je neće rangirati na viši rang na tražilici.

Vaša web stranica komunicira s korisnicima. Važno je da uočite kako možete poboljšati tu komunikaciju.

Ako definiramo da je važnije da radimo web stranice za ljude, ne za robote (engl. botove), onda bi uspješni web dizajneri bili oni koji izrađuju web stranice za ljude, a neuspješni oni koji ih rade za robote.

Uspješni vlasnici web stranica razmišljaju ovako:

  • Što korisnici trebaju / žele?
  • Kako mogu napraviti nešto bolje za svoje korisnike?
  • Raditi ću na svojoj web stranici dok ne saznam za činjenicu da je moja web stranica bolja od drugih u mom području
  • Danas ću pogledati neke od mojih web stranica i napraviti popis onoga što se može poboljšati

Neuspješni vlasnici web stranica razmišljaju o ovakvim stvarima:

  • Koliko riječi bi trebale ići na stranici?
  • Koja je najnovija SEO taktika?
  • Koliko puta bih trebao koristiti ključne riječi na stranici?
  • Koliko veza imam na moju web stranicu?
Savršeno optimizirana web stranica - mit ili stvarnost?
Savršeno optimizirana web stranica – mit ili stvarnost?

Razmislite o tome što čini web stranicu savršenom

Nikada nije postojala i nikad neće biti savršeno optimizirana web stranica jer ima prave količine znakova u naslovu ili pravi postotak ključnih riječi.

Prije nego što potrošite vrijeme i novac na SEO optimizaciju, razmislite o nekim opcijama. Što želite koristiti na svojim web stranicama i kako si možete jednostavno olakšati život pružanjem onoga što klijenti traže.

Odlične web stranice trebaju svoje korisnike. One to čine pružanjem boljeg, korisnijeg i zanimljivijeg sadržaja. Cilj nije samo pružiti informacije, nego pružiti informacije jedinstveno i jasno na svoj način.

Svaka web stranica ima priliku za poboljšanje. Svaka od vaših stranica može upotrebljavati neku vrstu ažuriranja koja bi im omogućila bolji sadržaj za svoje korisnike.

Ako želite da vaša web stranica bude više rangirana u Google rezultatima pretraživanja, morate pronaći način da korisnici više uživaju na vašoj web stranici. To se može postići na nekoliko načina.

Najbitnije je da poboljšate web stranicu za korisnike

Najbolji put da vam je web stranica više rangirana je da bude bolja za vaše posjetitelje. Biti bolja znači da ima barem jednu od slijedećih odlika u odnosu na vašu konkurenciju.

  • korisnija je
  • jednostavnija je
  • sveobuhvatnija je
  • zabavnija je
  • riješava problem brže ili učinkovitije
  • vizualno je ljepša
  • ažurnija je
  • funkcionira na mobilnim uređajima
  • pristupačnija je
  • brza je za učitavanje

Nećete biti visoko rangirani u Googleu ako ljudi ne uživaju u vašoj web stranici

Razmislite o tome zašto bi ljudi htjeli upotrebljavati baš vašu web stranicu. Učinite ju još boljom za njih.

U godinama koje sam proveo u izradi web stranica, pogrešku koju sam najčešće vidio kod ljudi je ta da misle da je njihova web stranica “gotova”. Budući da misle da je to učinjeno, oni provode vrijeme na stvari kao što su SEO optimizacija, umjesto na poboljšavanju svoje web stranice. Vaša web stranica nije “gotova” dok se ne rangirate gdje želite i poslužite svojim korisnicima kao boljia od bilo koje druge stranice. Ako niste rangirani za ključne riječi visoko koliko želite, vaša web stranica nije završena.

  • Slijedite Googleove smjernice za web dizajnere
  • Ažurirajte dizajn svoje web stranice novom temom.
  • Umjesto da potrošite sat vremena na čitanje SEO blogova, provedite sat vremena čitajući blogove koji govore o temi sličnoj vašoj. Pogledajte interakciju s tim blogovima i resursima. Zašto to ljudi vole?
  • Prihvatite da vaša web stranica može biti bolja.
  • Umjesto provjere analitičkih podataka o posjeti vašoj web stranici, provjerite kod svoje web stranice jeste li dali najkorisnije informacije za svoje korisnike.
  • Pogledajte samo jednu podstranicu na svojoj web stranici i promislite kako može biti još bolje za vaše korisnike.
  • Razmislite o dodavanju jedinstvenih ili više specifičnih slika i grafika.
  • Uživajte u procesu uređenja. Zabavno je i uzbudljivo napraviti web stranicu s kojim se ponosite.

Optimizirajte svoju web stranicu i učinite ju odličnom i aktualnom ljudima koji ju koriste.

Zašto profesionalna izrada web stranice košta tako puno?

Cijena izrade web stranice je jedna od najvećih nepoznanica u digitalnom svijetu. Naime, izrada web stranica je djelatnost koja postoji manje od 30 godina, i još ne postoji osoba koja je provela cijeli radnik vijek radeći samo to. Upravo zato do sada ne postoji ni neki normativi kojih se svi drže.

Po normativom ili pravilima mislim na primjerice građevinske usluge. Mi svi znamo da svaka kuća mora imati temelje, zidove i krov. Kod web stranica i kod web dizajna nije tako. Da, postoje smjernice , popisi i tzv. krucijalni elementi što bi web stranica trebala imati.

Međutim, to su sve samo savjeti. Ako to usporedimo s izgradnjom kuće, to vam je isto kao da ja vama savjetujem kako bi bilo dobro da imate garažu pored kuće. Ok, budimo realni, garaža može dobro doći, ali što ako nemate auto?.

Potražio sam i što w3c konzorcij misli o tome što dobra web stranica treba imati, međutim, nisam baš zadovoljan rezultatom.

Struktura web stranice
Struktura web stranice

Vjerojatno će proći još puno vremena dok ne definiramo strukturu web stranice, i što svaka web stranica treba imati. Kada to budemo imali, onda ćemo moći i procjeniti koliko web stranica može koštati.

Recimo, ako ja poželim kupiti kuću, ja već unaprijed mogu očekivati neku cijenu. Svi znamo da cijena kuće ovisi o lokaciji i uređenju. Za očekivati je da će kuća na moru biti skuplja od kuće u kontinentu jer je na moru poželjnije živjeti.

Isto tako, kuća koja se nalazi u centru je skuplja od kuće na periferiji.

Kada povlačimo paralelu s web stranicama, onda ne znamo što očekivati. Svaka tvrtka drugačije naplaćuje i drugačije radi web stranice. I to iz jednostavnog razloga: vrijednost proizvoda je relativno lako izračunati i brojčano opravdati. Kad je u pitanju usluga, e tu stvari postaju malo „škakljivije“… I to ljude jako zbunjuje. Recimo – ako pošaljete upit za izradu web stranice u 5 tvrtki, garantiram da ćete imati i 5 cijena. S time da cijena izrade web stranice može biti od 1500 kn pa do višestruko puta veća.

„Škakljivije“ jer se radi o fizički neopipljivoj vrijednosti koja ovisi prije svega o kutu gledanja onog koji prodaje uslugu (Vječno pitanje: „Vrijedim li ja toliko?“) i kuta gledanja klijenta koji često baš i nema realnu sliku vrijednosti i istu nekad temelji na pretpostavkama, predrasudama ili prijašnjim (subjektivnim) iskustvima.

Cijena opravdava uslugu ako tvrtka garantira da će ono što naplati i isporučiti. Bitno je da su procesi u tvrtki posloženi i da znaju voditi projekt.

Iz osobnog iskustva mali je broj tvrtki koje “prodaju maglu”. Tvrtke koje se profesionalno bave izradom web stranica, svoj posao i obavljaju korektno. (Isto kao u svakoj drugoj branši)

Digitalne agencije koje se bave izradom web stranica uvijek teže dati najboji proizvod svom klijentu
Digitalne agencije koje se bave izradom web stranica uvijek teže dati najboji proizvod svom klijentu

Moja je način rada da nakon što se već dobrih 5 godina bavim izradom web stranica da klijentima uvijek ponudim web stranicu prilagođenu njegovim potrebama. Obično krenemo od cijene / budgeta s
kojim klijent raspolaže, i onda mu prilagodim ponudu.

Svjestan sam da većina manjih tvrtki jako teško izdvoji za web stranicu više od 10 000 kuna ako ne vide vrijednost koju će dobiti za taj novac. I mislim, da je to ključno.

Bitno je prikazati klijentu vrijednost koju će dobiti s web stranicom.

Ako radim na projektu izrade web shopa, i ako je 6-mjesečni plan da će prosječna mjesečna prodaja biti 50 000 kuna, ili ako je 500 000 kuna, razlike između ta dva webshopa su jako velike. Webshop koji se radi za jako veliki promet, mora imati drugačiju arhitekturu, server, i održavanje web stranice od webshopa s manjim predviđenim prometom.

Pitanje iz naslova čujem u zadnje vrijeme vrlo često pa sam odlučio obrazložiti svoje razloge zašto naplaćujem svoje usluge toliko.

Ja razumijem da je puno tvrtki ograničeno svojim budžetom te shvaćam u kakvoj državi živimo. Isto tako shvaćam kako je planiranje izrade web stranice skupo i naporno. Uvijek se nastojim prilagoditi što je više moguće klijentima koji imaju male budžete pa im na kraju krajeva dati i male popuste na moje usluge.

Moram isto tako naglasiti kako biti profesionalan web dizajner (*ljudi koji žive samo od izrade web stranica) ne znači da se mi budimo ujutro, odgovorimo na par mejlova, malo programiramo i naš posao je gotov.

Osim toga mi se moramo se brinuti o marketingu, prodaji, izradi i održavanju (svojih) web stranice, o stalnom nalaženju novih načina za probijanje na tržište, učenje novih stvari, konstantno unaprjeđivanje opreme i još stotinu drugih stvari koje su klijentima nevidljive, a one nama web dizajnerima stvaraju ogromne troškove i brige.

Moram napomenuti da biti dobar web dizajner ne znači imati dobru opremu (dobro računalo i sve programe). Temelj je imati dobro “oko”! Kada je ovaj temelj postignut onda se oko njega može graditi kuća koja nije od kartona. Dobar web dizajner može biti svatko, bitno je da se ono što on radi ima publiku. Umjetnost je u oku promatrača!

A ako netko želi biti majstor zanata, onda taj posao baš mora voljeti 🙂

Dakle da ne duljim i spomenem najosnovnije troškove koje imam:

– Vlasnik sam tvrtke za izradu web stranica koja plaća svoje obaveze prema državi (poreze, doprinose, namete)

– Plaćam knjigovođu i naknade banci

– Plaćam najam i porez za prostor u kojem imam svoj ured u kojem radim

– Radim legalno

– U tom istom uredu nalazi se računalo s najnovijom tehnologijom, mnogo skupih programa koje koristim u svakodnevnom radu. Pokušao sam raditi s laptopom, vjerujte mi, nije to kao kada imaš snažno računalo sa 3 monitora 🙂

– Kako bi s Vama, klijentima ugovorio posao na sastanke odlazim i po nekoliko puta prije nego se odlučite za mene (nekad to znači da prođem i po nekoliko stotina kilometara o vlastitom trošku). Ili ako se ne vidimo uživo, imamo sastanke putem Skype-a ili poziva.

– Vjerojatno ste me pronašli preko moje web stranice koja je koštala mnogo vremena da se izradi ili neke društvene mreže na kojima plaćam svoje oglase.

– Ponekad posjećujem seminare kako bi Vama, mojim klijentima, pružio svake godine nešto novo, originalno

– Svakodnevno se educiram o novim trendovima, čitam newslettere i pratim jako veliki broj web stranica i blogova posvećenih web dizajnu, SEO optimizaciji, hostingu, programiranju itd. Svaki sat koji provedem upoznavanjem sa novim tehnologijama je ulaganje u budućnost.

– Nakon što dogovorimo izradu web stranice, tek onda kreće moj “naplativi dio”, odnosno ja mogu raditi na Vašoj web stranici taj tjedan ili dva koliko smo dogovorili da će trajati izrada

– Poslije izrade web stranice, i kratkih uputa za administraciju web stranice, često moram pružati dodatnu uslugu edukacije za korištenje web stranice, i to je obično nenaplativo jer klijent podrazumijeva da je to u cijeni usluge.

Najvažnije: ja posao moram sam sebi pronaći, kako god znam, nažalost ne postoji mogućnost da “samo” sjedim i da me ljudi zovu 🙂

Oprema je samo onaj dio koji web dizajneru pomaže stići do cilja brže i efikasnije, međutim, talent je puno važniji!

Web dizajn je moja strast već jako dugo, sada i živim od nje.

Nakon svega spomenutog mislim da je moja cijena opravdana i nadam se da će sve više ljudi znati cijeniti ono što sve dobiju s pravim profesionalnim web dizajnernom koji je posvetio svoje vrijeme kako bi što bolje predstavio Vašu tvrtku i Vaše poslovanje u digitalnom obliku.

Web dizajneri imaju zadatak zadatak da plasiraju vaš proizvod i uslugu online
Web dizajneri imaju zadatak zadatak da plasiraju vaš proizvod i uslugu online

Hosting i domena: prvi koraci kod izrade web stranice

Što je to hosting?

Hosting web stranice, ili web hosting, je naziv za računalo (server) koje ima spremljeno vašu web stranicu i prikazuje ju posjetiteljima. Sve web stranice su “hostane” (engl. hosted = spremljeno) na serverima (računalima posebno namijenjenima za pružanje usluge smještanja web stranica). Svaki server postoji u fizičkom obliku. Obično jedan server sadrži i više stotina (manjih) web stranica. Iako 99% web stranica se nalazi na tzv. shared (dijeljenim) serverima, postoje i velike web stranice poput YouTube.com, Facebook.com ili Google.com za čiji rad je potrebno stotine i tisuće servera jer zahtijevaju veliku količinu memorije i procesorske snage da bi radile fluidno. Te web stranice imaju i veliki broj posjeta, zato je također potrebno da više servera isporučuje web stranicu.

Unutrašnjost Facebook data centra na Arktiku. Ovo je tek jedan u nizu data centra koji pokreću tu društvenu mrežu
Unutrašnjost Facebook data centra na Arktiku. Ovo je tek jedan u nizu data centra koji pokreću tu društvenu mrežu

Što je domena?

Domena web stranice je – ljepše ime za internet adresu. Umjesto da neku internet stranicu pozivate njenom IP adresom koju je teško upamtiti (npr. 8.8.8.8) IP adresi se dodjeljuje ljepše, lakše pamtljivo ime – domena (u našem primjeru – mediumit.hr). Domena web stranice je ono što upisujemo kako bismo posjetili neku web stranicu. Ako ne bi postojale domene, onda bi svim web stranicama pristupali na nepraktičan način – preko IP adrese. U stvarnom svijetu imamo primjer za to što ulicama dajemo adresu (naziv), pa ne moramo pamtiti longitudu i latitudu adrese. Naziv domene je unikatan, tj. ne može biti više domena istog naziva.

Treba li mi i domena i web hosting kod pokretanja web stranice?

Kratki odgovor je: da. Bez hostinga, ne bi imali mjesto za vašu web stranicu. Bez domene, nitko je ne bi mogao pronaći.

Gdje kupiti domenu i hosting?

Osobno sam imao prilike raditi s nekolicinom tvrtki pružatelja usluga web hostinga. Svojim klijentima volim preporučiti sljedeće:

  • ako je web stranica u Hrvatskoj, tj. za Hrvatsko tržište, onda je preporuka neki hosting u Hrvatskoj. Preporučio bih samo da pripaze da web hosting tvrtka koristi SSD diskove umjesto “standardnih” jer su brži, te da imaju redoviti backup i dobru podršku (to znači odgovor na upit unutar sat vremena).
  • ako je web stranica za strano tržište, također možete kao pružatelja hosting usluge uzeti tvrtku iz Hrvatske, preporuka je neka koja ima više iskustva i bolju infrastrukturu, te obavezno integrirati CDN (pojednostavljeno rečeno, CDN je naziv za distribuiranu mrežu servera koji isporučuju web stranicu širom globusa jednakom brzinom)

Što se tiče kupovine domene, volim raditi s tvrtkama koje imaju jednostavno korisničko sučelje i dobru podršku. Cijene kod svih su manje više iste, tako da su mi ova dva faktora ključna. Cijene najpopularnijih domena su oko 100kn (.com, .net, .org) i nacionalna domena (.hr) koju možete dobiti besplatno ako je ista kao naziv tvrtke ili fizičke osobe, inače je oko 600kn. Važno je naglasiti da je to godišnja cijena domene, i domene se obnavaljaju svake godine. Svakako treba obnoviti domenu na vrijeme, da se izbjegne situacija da je domena istekla.


Ako želite optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.

Napredna optimizacija za tražilice: on-page SEO

Želite li imati veći organski promet na vašu web stranicu, poticati posjete i poboljšati svoju poziciju u rezultatima tražilice? Napravili smo SEO listu zadataka za naprednu seo optimizaciju koju radimo sa svojim klijentima.

Naprednu SEO optimizaciju smo podijelili u 3 dijela, i svaki pomaže kako bi se vaša stranica bolje pozicionirala kod tražilica. Cilj SEO optimizacije je postići bolji ranking za istu ključnu riječ od konkurencije. To je i najjednostavnija definicija SEO optimizacije 🙂

Ako ste dobro pozicionirani na tražilicama to vam je isto kao da imate poslovni prostor u centru grada pored kojeg svaki dan prolaze desetine ljudi koji su zainteresirani za usluge koje nudite. Ako niste visoko pozicionirani to vam je kao da imate poslovni prostor negdje u nekom prigradskom naselju bez autobusne linije gdje samo vi i uža rodbina dolazi u vaš dućan.

Pitanje je, želite li biti u centru grada ili na periferiji?

SEO optimizaciju možemo podijeliti u 3 dijela:

  • On-page SEOoptimizacija i poboljšanje sadržaja koji se nalazi na vašoj web stranici.
  • Off-page SEO – mjerenje, i poboljšavanje stvari koje se ne događaju izravno na vašoj web stranici, kao što su broj i kvaliteta linkova koji su povezani s vašom web stranicom
  • Tehnički SEO – rad na tzv. tehničkim faktorima koji utječu na brzinu rada vaše web stranice i mogućnost da ju tražilice indeksiraju, i kategoriziraju

Sadržaj na web stranici predstavlja temelj seo optimizacije, a broj i kvaliteta linkova koji pokazuju na vašu web stranicu daju tražilicama pokazatelj koliko je vaša web stranica dobra.

U ovom ću članku usredotočiti se na prvu točku napredne SEO optimizacije (On-page SEO). Sadržaj na vašoj web-stranici i HTML kod vaše web stranice sami kreirate i nad time imate najviše kontrole. To su prvi elementi kod optimizacije stranice za tražilice (SEO). Cilj je da se svaka podstranica prilagodi da bude search-engine-frendly (da ju tražilice razumiju).

Tražilice su botovi – a to zapravo znači da su tražilice, kao što je Google, zapravo računalni programi koji moraju pregledati milijune stranica svaki dan, i moraju “razumjeti” o čemu su te stranice. Tražilice nisu botovi, koji će odmah na prvu moći razumjeti o čemu je web, nego im se kroz sadržaj i strukturu “objasni” – hej, ovo je stranice tvrtke xy iz mjesta xyz, i ta tvrtka nudi uslugu yxz. Mi ljudi već na prvi pogled možemo razumjeti o čemu se radi kada posjetimo neku web stranicu.

Nekakvo generalno pravilo je da svaka podstranica na vašoj web stranici treba biti optimizirana za samo jednu do dvije tzv. ključne riječi. Sve više od toga je zapravo natrpavanje i teško se može odrediti što je najvažnije. To je u praksi otprilike ovo: vaša tvrtka ima 10 djelatnosti, i bolje je da za svaku djelatnost (uslugu) imate po jednu podstranicu, nego da ih sve pokušavate staviti na istu i očekivati da će ta podstranica biti jednako dobro pozicionirana za svaki upit.

Tražilice više vole ovu strukturu: webstranica.hr/usluge/prva-usluga; webstranica.hr/usluge/druga-usluga; webstranica.hr/usluge/treća-usluga; itd. Naravno, da možete na jednu podstranicu staviti i sve usluge, koja bi bila “uvodni tekst” za ostale podstranice, i povezivala ih sve s linkovima.

Ova lista za naprednu SEO optimizaciju ispod je napravljena kao lista zadataka koju provjeravamo sa svakim klijentom kako bi postigli što bolje efekte. Međutim, vrijedi spomenuti da je to lista stvari koje međusobno djeluju, dakle, niti jedna stavka nije tzv. deal-breaker, i da će baš zbog toga vaša web stranica biti bolje rangirana (Google koristi više od 200 faktora za rangiranje web stranica).

SEO lista za naprednu on-site SEO optimizaciju

  • Sadržaj je visoko kvalitetan, relevantan, svjež i barem 500 znakova dugačak
  • Glavna ključna riječ je uključena u naslov stranice
  • Glavna ključna riječ je uključena u barem jedan podnaslov
  • Glavna ključna riječ se ponavlja 3-10 puta tokom sadržaja teksta. Nije dobro ni pretjerivati s ponavljanjem jer će stranica biti kažnjena. Treba imati na umu da bi tekst uvijek trebao biti čitljiv.
  • Stranica sadrži i relevantne slike i grafiku koji predstavljaju ključnu riječ
  • Opis za slike i ilustracije sadrže ključnu riječ
  • Sadržaj / alati / resursi koji dijelite s čitateljem treba biti toliko dobar da će oni poželjeti podijeliti na drugim mjestima. Vaš sadržaj mora biti koristan čitatelju – što je korisniji, veća je šansa da će podijeliti sadržaj i da će više ljudi vidjeti vašu web stranicu
  • Ako optimizirate sadržaj za određenu državu ili grad, dobro bi bilo da negdje u sadržaju tekst ili pri dnu stranice piše i lokacija
  • Sadržaj treba biti gramatički i pravopisno točan – tražilice (pa i čitatelji) odmah lošije misle o sadržaju ako je loše napisan
  • Komentari, recenzije, mišljenja drugih posjetitelja znače da je stranica aktivnija od tzv. statičnih stranica
  • Ključnu riječ treba uključiti u URL stranice ako je moguće
  • Svaka stranica treba imati naslov stranice (unutaroznaka u HTML kodu). Pravila za naslov stranice su da treba biti unikatan, da uključuje ključnu riječ ili frazu, i da mora biti kraći od 60 znakova (Google sve dulje od toga skraćuje)
  • Svaka stranica mora imati meta opis (unutar). Iako tražilice ne smatraju da je opis relevantan za određivanje ranka, jako je važan jer je to kratki opis sadržaja koji privlači čitatelja. Meta opis čitatelj vidi na stranici rezultata pretrage, i mora mu biti privlačan te dugačak do 160 znakova. Plus je ako sadrži ključnu riječ koju koristimo u tekstu.
  • Opis slike u alt oznaci – preporuka je koristiti ključnu riječ i u opisu slike.
  • Linkovi unutar sadržaja pomažu, ali ako se koriste razumno – linkovi trebaju biti relevantni, i zajedno sa web stranicama na koje idu trebaju činiti zaokruženu cjelinu. Google smatra da je više od 100 linkova nepotrebno, a i sam bih preporučio da se koristi daleko manji broj linkova. Uvijek je dobro koristiti nekoliko linkova na drugu podstranicu unutar vaše (primjerice u svakom tekstu na blogu koristim link na nekoliko drugih članaka koje smatram da su relevantni uz trenutni).
  • Stranica treba biti optimizirana da je lako čitljiva na mobitelu. Iako je ovo više tehnički faktor, dobro ga je ponoviti nekoliko puta jer je broj pretraga na mobitelu premašio broj pretraga na stolnim računalima.

Ako ispunimo sve uvjete s ove liste, vaša web stranica će biti dobro rangirana za pretraživanje. Ovo je temelj za ostale optimizacije. Lista ne garantira 100% uspjeh i instant dobru poziciju, ali je nastala kao posljedica iskustva i pokazala nam se do sada kao jako dobra.

Postoje i dodatni faktori, kao što su primjerice autoritet domene, broj i kvaliteta linkova koji pokazuju na vaš web stranicu, i ti faktori igraju veliku ulogu za ranking web stranice, no to će biti opisano u sljedećim člancima.

Za kraj… uvijek trebamo testirati on-page SEO. Testiranje nam daje uvid koliko smo dobro napravili posao 🙂 Smatram da je isto, kao i kod brzine ocjena 85/100 jako dobar rezultat. Osobno koristim ove alate:

1) https://seositecheckup.com/ (provjerava on-page seo, brzinu web stranice, server, responzivnost i neke napredne SEO postavke. Super mi je što ima i PDF izvoz podataka i white-label, pa šaljem klijentu report. Minimalna cijena je 24,95$ mjesečno uz neka ograničenja). Seositecheckup.com ima mogućnost probnog testiranja.

Napravio sam test za ovaj članak, i ovo je rezultat:

on-page SEO za članak o on-page SEO optimizaciji :)

Test mi je otkrio par zanimljivosti:
– imam nekoliko slika bez alt-taga
– imam jedan mali inline-CSS (Facebook gumb)
– imam jedan CSS fajl koji nije sažet (Google font fajl)
– IP adresa servera na pokazuje na moju domenu (zato što mi se na serveru nalazi više domena, i ovo je VPS)

Sve u svemu, “greške” su minorne, i osobno sam zadovoljan rezultatom, ne želim trčati za dugom ako nema smisla.

2) https://sitechecker.pro/ (manje opcija nego seositecheckup, ali je besplatan. Rezultati ponekada nisu ažurni)

3) https://www.dareboost.com/en/home (besplatan alat, ali ograničava broj testova)

4) https://www.seoptimer.com/ – alat je plaćen, i ima manje više iste opcije kao seositecheckup.com. Cijena je 29$ mjesečno, ali bez ograničenja

5) https://www.seotesteronline.com/en/ – od besplatnih, ovaj mi je vizualno najljepši, i najjednostavniji. Također, je i najbrži.

6) https://websiteseochecker.com/ je besplatan i nekako mi je najbolji od svih besplatnih jer ima nekoliko super alata i testovi su jednostavni. Također, na jednom mjestu mi daje kompletan popis on-site seo elemenata na koje moram pripaziti.

Napravio sam url analizu za ovaj članak za ključnu riječ: on-page seo i dobio sam ovaj rezultat i popis prijedloga i grešaka na kojima bi trebalo raditi:

Ukupna SEO ocjena za ključnu riječ on-site seo
Ukupna SEO ocjena za ključnu riječ on-site seo

Prema tom testu, imao sam ocjenu 70% i odmah me upozorio na grešku da nisam imao ključnu riječ u meta description oznaci. Iako ta meta oznaka nije ključna za rangiranje, ako posjetitelj vidi ključnu riječ kod meta opisa, da će prije kliknuti na link zato što mu je to signal da je njegov upit odgovoren na linku:

Ako vam se u meta opisu nalazi ključna riječ,, u ovom slučaju: on-page seo, onda je vjerojatnost da će posjetitelj kliknuti na link veća
Ako vam se u meta opisu nalazi ključna riječ; u ovom slučaju: on-page seo, onda je vjerojatnost da će posjetitelj kliknuti na link veća

Test me također upozorio i da provjerim meta ključne riječi i broj ponavljavanja ključne riječi. U prvoj verziji članka imao sam 9 puta ponavljenje u tekstu. Optimalan broj ne postoji, ali svakako ne treba pretjerivati u broju ključnih riječi – ne više od 15 puta u cijelom članku.

Test daje i zanimljive rezultate poput koliko je puta članak podijeljen na društvenim mrežema:

websiteseochecker.com također daje i broj koliko je puta vaš članak podijeljen na društvenim mrežama
websiteseochecker.com također daje i broj koliko je puta vaš članak podijeljen na društvenim mrežama

Problem kod tih automatiziranih testova je što su jako “oštri”. Recimo, kod dareboost.com testa mi je označio kao negativno ako sam primjerice od 27 slika kod jedne propustio dodati alt-tag, ili što su mi 3 cookia nesigurna (i to govorim o Facebook, Cloudfront i od WordPressa što preusmjerava s http na https stranicu cookie.). Osim toga, websitechecker.com mi nije otkrio nijedan backlink, a imao sam ih u trenutku testiranja barem 10ak.

Sažetak

Ovaj članak je prvi u nizu članaka koji opisuje kako radimo naprednu SEO optimizaciju za web stranice. Prvi dio je tzv. on-site optimizacija, odnosno koraci koji se odnose na sadržaj i HTML kod web stranice. Posebnu pažnju kod on-site optimizacije treba obratiti da je sadržaj kvalitetan, te da su ključne riječi ubačene na prava mjesta.



Naprednu SEO optimizaciju uvodimo kao dio naše standardne procedure kod pokretanja web stranice. Kod svih web stranica koje radimo uvijek radimo osnovnu ili naprednu SEO optimizaciju. Nadam se da će vam savjeti iz članka pomoći da i sami optimizirate stranicu za tražilice.

Ako želite profesionalne, optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.

Pin It on Pinterest