095 903 9610

neomedia@neomedia.hr

online 24/7

ured u Osijeku

Blog o izradi web stranica

Kako dodavanje titlova povećava konverziju videa i zašto bi ih odmah trebali dodati?

Koji je najbolji način da svoje videozapise učinite nekoliko puta učinkovitijim? Postoji puno različitih načina na koje možete koristiti video marketing u svoju korist. Od SEO optimizacije videozapisa, sličica koje predstavljaju video (thumbnails), poziva na akciju (CTA). Sve su to jednostavni načini koji pomažu u stvaranju boljih video sadržaja.

Uz tajni sastojak možete povečati konverziju (postotak ljudi koji su kupili vaš proizvod) svojih videa prilikom prezentacije i prodaje nekoliko puta.

Koja je tajni sastojak? Video titlovi.

Dodajte titlove videozapisima i pogledajte koliko oni zapravo mogu biti moćni.

Video titlovi su dobri i za SEO

Titlovi koje dodamo uz video igraju važnu ulogu i u marketingu. Konkretno, oni imaju puno veze sa SEO-om za video sadržaj, utječući izravno i neizravno. Izravni učinak postiže se pomaganjem tražilicama da uvjetno rečeno “pročitaju” videozapis i rangiraju vaš sadržaj prema određenim ključnim riječima. Neizravno, titlovi poboljšavaju SEO širenjem angažmana komentiranje, “lajkanjem”, povećavanjem vremena gledanja i vremena gledanja videozapisa na vašoj web stranici.

Google (ili bilo koja druga tražilica) nije u stanju pogledati videozapis. Jedina informacija koju može indeksirati je tekst povezan s njim (na primjer, naslov videozapisa, opis, ključne riječi, napomene, pozivi na akciju). Pomoću titlova broj ključnih riječi vašeg videozapisa povećava se – vaš se sadržaj indeksira čak i pomoću ključnih riječi koje se ne pojavljuju u oznakama, naslovima ili opisima, ali su prisutne u titlovima.

Titlovi uz video imaju višestruke koristi

Iako se na prvu može činiti da je benefit titlova uz video SEO, ne zaboravimo i konverzije te digitalna pristupačnost.

  • Dodavanje titlova omogućuje ljudima da gledaju videozapis čak i kad se zvuk ne može reproducirati: na primjer, tijekom radnog vremena u uredu, u javnom prijevozu ili kasno u noć. Titlovi daju više mogućnosti ljudima koji žele pregledati vaš sadržaj kad god žele. Prema nekim izvorima do 90% korisnika interneta surfa bez zvuka (uglavnom preko mobitela) i kada se pokrene neki video, jedino što vide je kako netko zijeva pred kamerom.
  • Učiniti će vaš sadržaj dostupnim onima koji ne mogu normalno čuti. Prema statistikama, oko 14% odraslih u dobi između 45 i 64 godine ima nekih problema sa sluhom. Naravno, pružanje mogućnosti da svi gledaju video bit će vam plus.
  • Neke društvene mreže poput Facebooka i Twittera automatski reproduciraju videozapise bez zvuka. Titlove koji mogu vidjeti u video zapisu pomaže im da bolje razumiju.
Da bi web stranica bila pristupačna već od Level A prema WCAG2.0 standardu, svaki video bi trebao imati titlove ili barem opis / kratki sadržaj

Kako dodati titlove na video?

Ima jako puno aplikacija za dodavanje titlova na video – predlažem 2 koja su i meni dali kao preporuku.

Prvi prijedlog je online video editor – Veed.io ili Happyscribe – alat za automatsko kreiranje titlova iz videa. Happyscribe je super alat, uploadujete video i on će sam da prepozna naš jezik i da generira titlove i skinete video s titlovima. Malo ih samo treba urediti jer bude greškica. (Titlovi su napravljeni strojno).

Oba alata imaju besplatnu i plaćenu verziju i besplatna je dovoljno dobra da se upoznate sa svime.

Ako trebate izradu videa koji će donositi rezultate i želite da video bude pristupačan, kontaktirajte nas.

[YouTube SEO] 11 ključnih faktora za dostupnost i rangiranje na YouTubeu koje već danas možete primijeniti

Može li se napraviti SEO optimizacija za video? Može.

SEO optimizacija YouTube videa je moguća i vjerojatno puno jednostavnija nego “klasična” SEO optimizacija web stranice.

Razlog jednostavnosti leži u činjenicama da kod YouTube videa ima malo stvari na koje možemo utjecati izravno, te da je vrlo vjerojatno jako mala konkurencija.

Naime, dok je večina tvrtki još u procesu da imaju (bolju) web stranicu, ili su napravili redizajn web stranice prvi puta unutar par godina, svakako biste bili ispred konkurencije da se posvetite optimizaciji videa.

SEO optimizaciju videa radimo kada želimo povećati organski promet, ali za drugi sadržaj (video umjesto teksta) koji opet može pomoći prodaju određenog proizvoda ili samo želimo da se čuje za našu tvrtku.

Video je trenutno najpopularniji oblik sadržaja, a YouTube je najpopularnija video platforma (doduše, u 2020. je došlo do eksplozije popularnosti Tiktok društvene mreže).

Upravo zato donosimo 11 savjeta koje možete odmah primjeniti na svoje video objave i koje će pomoći da se vaš video bolje rangira:

1. Uključite tzv. ključne riječi u naslov videa

– Samo prvih 55-60 slova se mogu vidjeti na YouTube listi za pretraživanje, pa treba što bolje opisati naslov s ključnim riječima na početku video naslova

– Ključne riječi treba oblikovati u izraz tako da korisnici lakše i brže kliknu na video.

– Upečatljiv naslov mogao bi vam pomoći da privučete pažnju gledatelja. Kad izrađujete naslov videozapisa, bilo bi dobro da uključite ključne riječi koje bi publika vjerojatno upotrijebila prilikom pretraživanja videozapisa poput vašeg.

– Ne treba ponavljati ključne riječi u naslovu, ali korištenje različitih može pomoći.

Vlad i Nikita YouTube je kanal na kojem se nalaze dva brata, a ponekad i njihova majka Victoria Vashketova dok se pretvaraju da igraju, putuju ili se bave drugim aktivnostima u Dubaiju. Ključne riječi u svim njihovim videima su uglavnom: play, vlad, niki, pretend, fun itd. Upravo sa tim ključnim riječima oni dobivaju najveću posjećenost

2. Uključite ključne riječi i u opis videa

Što više riječi uključite u opis, veće su šanse da će se filmić prikazati i otkriti korisnicima. Radi se o tome da video možete rangirati za određenu ključnu riječ, tj. upit samo ako ona postoji u opisu videa.

– To znači da treba napisati dugačke opise i pokušati ukomponirati svaku ključnu riječ koja ima veze sa opisom.

– Ako je moguće iskoristite sav prostor (do 5000 slova) u opisu.

– Nemojte ponavljati primarnu ključnu riječ nekoliko puta, jer to neće pomoći rangiranju, a može se i smatrati kao spam pa će ga YouTube zabraniti.

– Opis koji sadrži ključne riječi mogao bi pomoći gledateljima da jednostavnije pronađu vaše videozapise kad pretražuju. U opisu možete navesti sadržaj videozapisa i na početku dodati ključne riječi.

3. Ključne riječi u „tagovima“ (oznakama)

– Najbolji savjet je da koristimo što više relevantnih ključnih riječi koje mogu stati u tagove.

– Koristimo navodnike na najvažnije ključne riječi koje su sastavljene od nekoliko fraza a za koje želimo da budu visoko rangirane.

Kod pisanja tagove ili oznaka – bino je samo da se držimo limita do 500 znakova

4. Linkovi (poveznice)

– Linkovi su najbolji način da rangiranje bude što veće za određenu frazu, pogotovo na Googlu.

– To znači da, ako želimo da se naš video pod frazom “Kako se oglašavati na Googlu” bude prvi na pretraživanju, moramo napraviti linkove koji idu na YouTube video koja koristi tu istu frazu “Kako se oglašavati na Googlu” u naslovu ili opisu

– Za početak možemo koristiti i tradicionalne linkove sa stranica kao što su blogovi, članci, forumi… itd. Plus linkovi s društvenih mreža. Sam proces “skupljanja” linkova se zove link-building

5. Trajanje gledanja videa (time watched)

Vrijeme gledanja videa je izravno povezano sa rejtingom videa, isto kao što je vrijeme provedeno na web stranici faktor za ranking web stranice za određenu ključnu riječ. Pojednostavljeno – što se video dulje gleda, to će biti rangiraniji za isti pojam.

– Treba napraviti kvalitetan i zanimljiv video koji će korisnik odgledati do kraja!

– Dodajte YouTube “annotations” filmićima koji imaju poveznicu na druge video sadržaje koji su povezani s ključnim pojmom, temom, playlistom ili kanalom.

6. Ukupni pogledi (total views)

Glavni cilj kada objavljujete video na Youtube platformi je dakako što veći broj pregleda, pa evo nekoliko savjeta kako da ga promovirate:

– Predstavite video na newsletteru.

– Linkajte video na velikim posjećenim portalima.

– Reklamirajte video preko PPC kampanja (Google Ads, Facebook).

– Predstavite video na društvenim mrežama (Twitter, Facebook, Linkedin..).

7. Ukupni broj “lajkova”

Drugi važan cilj kod objave videa na Youtubeu je prikupljanje što većeg broja tzv. lajkova (oznaka gledatelja da im se video sviđa), pa evo nekoliko načina kako da ih potaknete na to:

– Koristite annotacije da pitate za “thumbs up”.

– Pitajte korisnike da “lajkaju” video.

– Dodajte P.S. emailu u kojem ih podsjeti da stisnu “Like” kad odgledaju video.

– U opisu podsjetite ljude da “lajkaju” komentare.

8. Ukupni broj dijeljenja videa (share count) i ukupni broj komentara

Treća glavna metrika kod YouTube videa je broj koliko puta je video podijeljen sa drugim korisnicima te ukupan broj komentara. Iako te metrike ne utječu izravno na rejting, obično prate u nekom postotku broj stvarnih pregleda.

– Podsjetite gledatelje tokom videa da podijele video sa svojim prijateljima

– Koristite anotacije da pitate gledatelje da podijele video sa svojim prijateljima.

– Dodaj P.S. u emailu u kojem ih podsjećate da podijele video kada ga pogledaju.

– U opisu podsjetite ljude da ga podijele među prijateljima. Sve isto vrijedi i i za komentare.

9. Playlista – izvrstan način da vam se povećava broj pregleda

– Podsjetite gledatelje da kreiraju svoju playlistu od naših videa

– Organizirajte neko natjecanje u kojem će posjetitelji organizirati playliste s vašim filmićima

10. Pretplatnici

– Zamolite gledatelje da se pretplate na vaš kanal.

– Dizajnirajte svoj YouTube kanal da privučemo korisnike da se pretplate.

– Koristite anotacije gdje ih podsjećate da se pretplate.

– U opisu podsjetite da se pretplate.

Nikada nemojte misliti da ste predosadni gledateljima sa “like, share, subscribe”. Radi se o čistoj psihologiji – to svi rade, i to je standard. Uzmite u obzir i da je tzv. attention span (vrijeme pažnje) jako kratak i sa čestim ponavljanjem nećete biti dosadni. Čak dapače, to je jedina efikasna metoda da vas poslušaju.

11. Izbor kategorije

Izaberite kategoriju koja se odnosi na vaš video, ali probajte uzeti onu koja ima najmanje konkurencije. Na taj način imati ćete veće šanse da budete “featured” (istaknuti) video u svojoj kategoriji – što dovodi do jako velikog prometa na vašu web stranicu 🙂

I to je to! Ovo je nešto što možete primijeniti već danas i ostvariti vrhunske rezultate. Uvjerite se sami! Za kompletnu strategiju najbolje je da angažirate profesionalnu agenciju koja će napraviti plan dodatnih koraka za najbolji rezultat.

A ako želite izradu promotivnog videa za svoju tvrtku na hrvatskom ili engleskom jeziku, obratite nam se s povjerenjem.

Zašto je pristupačnost važna za WordPress i njegove korisnike?

Jeste li ikad čitali titlove na videozapisu bez da morate pojačati ton? Jeste li koristili zvučni signal s pločnika kako biste znali kada prijeći cestu? Da li ste na aerodromu čitali info ploču? Te se stvari uzimaju zdravo za gotovo, ali u stvarnosti pomažu osobama s invaliditetom.

Sredinom 2019. donesena je odluka da će sve WordPress teme koje su u službenom repozitoriju, dakle sve one koje su pregledane od strane tima za pregled i odobravanje tema, prolaziti proces prilagodbe za osobe s određenim poteškoćama.

Bitna je osviještenost

Dovoljno je da znamo da ne vide svi na isti način

Osobi koja nema invaliditet to možda ne znači puno, ali pogled iz druge perspektive mijenja način na koji razmišljamo. Zbog toga će se nastojati da sve gotove (open-source tj. one koje se nalaze u službenom repozitoriju) WordPress teme odmah u startu imaju neke mogućnosti kao što su: tipkovnički prečaci, automatsko otvaranje sadržaja itd.

Jedan od prvih koraka je da programeri i dizajneri koji rade na razvoju WordPress tema budu svjesni da određeni posjetitelji njihovih web stranica imaju ograničenja. Tada će prilikom razvoja pitati kako čitači ekrana postupaju s njihovom temom. Pitat će se ima li njihova boja dovoljan kontrast za korisnike sa slabom vidom. Pitat će se mogu li korisnici bez miša kretati po njihovim web lokacijama.

Tehničke promjene koje je potrebno implementirati nisu prekompleksne, puno je važnije da promijenimo svijest i način razmišljanja. Postoji izreka, parafraziram: “obuj moje cipele i idi mojim putem da bi me mogao razumjeti”.

Ako želimo pretražiti dostupne teme koje imaju oznaku (tag) accessible-ready, možemo vidjeti da ih je trenutno skoro 100 komada.

Kome je važna pristupačnost?

Iako se na prvu može činiti da je pristupačnost važna samo osobama koje imaju poteškoće, zapravo nam je svima važna iako nismo svjesni toga.

Isto tako, digitalna pristupačnost je kod nas (u EU) prisutna odnedavno – u SAD-u je prisutna 30 godina kroz njihov tzv. ADA zakon.

U SAD-u je poznat slučaj tužbe protiv velike korporacije Dominos koju je podnio jedan posjetitelj (i dobio) jer iako je bio slijep nije mogao naručiti pizzu s njihove web stranice, iako je propisano zakonom da mu je trebalo biti omogućeno.

Iako se može činiti da samo velike korporacije imaju resurse za digitalnu pristupačnost i da si samo one mogu priuštiti angažman programera, u praksi to možda ne treba biti tako.

Čak i vlasnici malih tvrtki bi trebali razmišljati da odmah u startu rade web stranicu koja je prilagođena i za osobe s poteškoćama.

Jedan od zahtjeva pristupačnosti je i da sav sadržaj web stranice mora biti stabilan i raditi. Pa tako primjerice da se dogodi situacija da na webshopu ne radi stranica naplate, odmah prihodi staju.

Isto tako – ako dio korisnika ne može koristiti web stranicu, zapravo i prihodi od njih ne postoje.

Zato je vrijeme da se počnemo navikavati da radimo web stranice prilagođene za sve korisnike. Ako ništa drugo, imamo zakonske obaveze i poslovne razloge da krenemo s time.

Ako trebate pomoć oko prilagodbe web stranice, slobodno me kontaktirajte za savjet.

LISTA: Najbolji WordPress pluginovi (dodaci) – besplatni i plaćeni koje se isplati instalirati

WordPress dodatak (plugin) je programski kod koji sadrži skup funkcija koje se mogu dodati na WordPress web-stranicu. Oni proširuju funkcionalnost ili dodaju nove značajke. WordPress dodaci mogu biti od par linija koda do čak par stotina fajlova sa kodom.

Općenito je stav da ne treba pretjerivati sa dodacima, i da često od svih funkcionalnosti koje dodatak ima mi koristimo samo jedan (manji) dio.

Tokom godina testirao sam ih, i po potrebi modificirao stotine, i ispod donosim listu dodataka poredanih po kategorijama 🙂

VAŽNO: lista će se ažurirati povremeno, tako da je ovo više WIP (work in progress)

Što je važno kod odabira dodatka?

Prije nego određeni dodatak koji do sada nisam testirao instaliram na WordPress web stranicu, uvijek obratim pažnju na par detalja:

  1. Recenzije i ocjene – obavezna provjera je odnos ocjena sa 5 i 1 zvijezdicom i kada su dodjeljene. Ako primjetim da je zadnjih nekoliko ocjena samo 1 ili 2 zvijezdice, pročitam recenzije zašto je tako te o kojoj se verziji radi. Također odmah ide i provjera kada je došlo do zadnjeg ažuriranja. Često puta korisnici daju ocjenu 1 zvijezdica za dodatke koji im naprave problem na web stranici. Ako autori dodatka nisu dugo ažurirali kod, a ocjene su za zanju stabilnu verziju dodatka, to je crveno svijetlo i takve dodatke izbjegavam.
recenzija i ocjena WordPress dodatka

2. Podrška – odgovaraju li autori dodataka na upite, i da li ih uspješno rješavaju? Jako važno pitanje. Ako autori dodatka ne odgovaraju na upite, obično ni ne održavaju dodatake… a to u pravilu znači još jedno crveno svijetlo i razlog izbjegavanja tog dodatka.

3. Slike zaslona (screenshots) – prije nego instaliram dodatak provjerim u slikama zaslona da li je to ono što tražim. Često se i u tim slikama vide sve opcije koje dodatak ima, te što može sve raditi. Kako bih izbjegao nepotrebno instaliranje i testiranje, ovdje se nalaze vrlo korisne informacije.

4. Broj instalacija – iako nije krucijalan podatak, ali govori puno o popularnosti dodatka, te da li je u pitanju legitimni ili maliciozni dodatak. U zadnjih godina sve je više situacija da određeni dodaci budu preuzeti, netko modificira kod da se ne vidi odakle je dodatak i u njega ubaci svoj maliciozni kod. Ako slučajno plugin ima mali broj instalacija – obično ga i ja izbjegavam, i potražim alternativu koja je korištenija.

5. Provjera FAQ (često postavljena pitanja) – na stranici svakog dodatka pri dnu se nalazi sekcija FAQ – to su najčešće upute od strane autora dodatka kako nešto napraiviti, te odgovori na najčešća pitanja. Tu sam našao 99% svojih odgovora na pitanja što bi mene zanimalo. Ostalilh 1% odgovora je dolazilo putem pregleda koda 🙂

Najbolji WordPress dodaci:

Bez nekog posebnog redoslijeda donosim popis WordPress dodataka koji su mi se tokom godina pokazali kao jako dobri i korisni.

Dodaci za posebne namjene:

Advanced custom fields (PRO)

Odmah preporučam PRO verziju koja je trenutno 100AUD za doživotnu licencu koja vrijedi na neograničenom broju web stranica. ACF je WordPress dodatak koji omogućuje jednostavan način izrade tzv. custom fields (ili post-meta). Oni služe kako bi proširili formu za unos sadržaja sa dodatnim poljima.

Na primjeru: kod unosa nove objave, pored standardnih stvari tipa naslov objave, sadržaj, itd. sa ACF-om možemo dodati i polje sa dodatnim sadržajem poput poveznice na Youtube video. ACF nam omogućuje da na jednostavan način napravimo primjerice portal za nekretnine, jer kod unosa svake nekrentine možemo unijeti i sve dodatne parametre tipa površina, cijena, lokacija itd.

Sa ACF-om WordPress nije više samo sustav za objavu blog članak, nego postaje jako moćan CMS sustav. Sa ACF-om polja se mogu dodati uvjetno, brzo i lagano, te se mogu dodati svugdje i prikazati svugdje.

Custom post type UI

Ovaj dodatak je usko vezan za ACF, a sa njime možemo na jednostavan način kroz grafičko sučelje kreirati nove tipove objava i taksonomije.

Kombinacijom sa ACF možemo napraviti web stranicu na kojoj se nalaze riblji recepti, ili podaci o modulu za obrazovanje odraslih. (radio sam na oba projekta, zato ih navodim)

Sa tim dodatkom smo napravili novu taksonomiju (recept / modul) i odredili da se ACF polja unose i prikazuju samo za te taksonomije.

Kako bi razumjeli taksonomije kod WordPressa – najjednostavnije ih je shvatiti kao vrstu sadržaja, pr. objava (blog članak), stranica, medijski zapis itd. WordPress standardno dolazi samo sa njih nekoliko, međutim ovaj dodatak nam omogućuje da ih napravimo koliko god želimo.

Scriptless social sharing

Izvrstan dodatak, bez JavaScript datoteka koje usporavaju učitavanje web stranice. Osobno mi je favorit jer je super jednostavan za podesiti, ima opcija samo one koje se i koriste, i plugin podržava najpopularnije društvene mreže.

Inače, što se tiče WordPress dodataka za djeljenje sadržaja, ima ih bezbroj, i izbor je stvarno velik. Međutim, ono što ih karakterizira – dobar dio njih ima tek osnovne opcije u besplatnoj verziji, a za sve opcije treba platiti.

Drugi veliki problem kod tih dodataka je da usporavaju web stranice jer su prekomplicirani, uključuju previše pomoćnih datoteka i općenito korisničko iskusto je loše.

GDPR Cookie Consent

Favorit kod WordPress dodataka koji olakšavaju posao oko GDPR. Ima veliki broj opcija, lako se podešava, i sa druge strane, poprilično je popularan…

Važno: prije sam koristio dodatak WP GDPR koji je bio hakiran, i zato ga izbjegavam. Nije prvi puta da sam vidio web stranicu koja je bila hakirana. Meni se dogodilo da sam imao taj dodatak na više od 12 web stranica i nekoliko stranica je bilo hakirano, većina nije. Zato sam kako bih izbjegao buduće iste probleme promjenio svoj omiljeni dodatak za GDPR.

Ovaj dodatak je mjenjao site_url opciju, te je potencijalno zarazio do 100 000 posjetitelja.

Do problem sa hakiranim dodatkom sam se upoznao slučajno – za jedan web sam radio update dodataka, i primjetio sam da je jako skočio broj negativnih ocjena na recenzijama.

Kada sam pregledao recenzije, primjetio sam da svi redom pišu kako je plugin hakiran. Daljnjim istraživanjem, pronašao sam da je korisnički račun od autora dodatak hakiran, i da je netko preko njegovog računa uploadao maliciozni kod koji se automatski instalirao na velikom broju web stranica.

To je značilo da bez odgađanja moram mjenjati GDPR dodatak za kolačiće na svim web stranicama.

UPDATE: Kao jako zanimljivu alternativu, umjesto instalacije plugina, može se napraviti obavijest o kolačičima samo sa par linija JavaScript koda. Više informacija na stranici cookieinfoscript.com

Site Kit by Google

Ovaj dodatak je jedini službeni WordPress dodatak koji je napravio Google, i daje nam mogućnost da vidimo kako ljudi pronalaze našu web stranicu, koliko je brza, te kako da poboljšamo i lakše unovčimo web stranice povezujući popularne Googleove alate.

Site Kit može povezati Google Search Console, Google Analytics, Page Speed Insights, Tag Manager i Optimize kroz samo par klikova, bez potrebe da se uređuje kod. I najbolje od svega, skuplja agregirane podedatke na jednom, zajedničkom mjestu.

Simple Lightbox

Ovaj dodatak je izvrstan ako trebate jednostavno rješenje za dodavanje galerije slika na web stranicu. Uz manja podešavanja, dodatak se brzo podesi da pretvori slike koje su umetnute u objavu u galeriju slika.

Ovaj WordPress dodatak daje mogućnost da se na lagan način integrira tzv. Lightbox oblik prikaza slika.

Plugin radi tako da se kreira manja, thumbnail slika i klikom na nju, otvara se u prozoru veća verzija slike.

Vrlo jednostavno i praktično rješenje.

Disable Comments

Jednostavan dodatak koji omogućuje administratorima da globalno onemoguće komentare na njihovim web-stranicama. Komentari mogu biti onemogućeni zasebno za svaki tip objave.

U zadnje vrijeme težim tomu da smanjim broj aktivnih dodataka na web stranici – i zato pokušavam pronači ili napisati kod koji će zamjeniti WordPress dodatak. Ako vam uređivanje functions.php datoteke nije strano, onda će vam ovaj kod ispod biti zanimljiv:

Primjer koda koji onemogućava komentare na WordPress web stranici.

WP Sitemap Page

Na jednostavan način omogućuje dodavanje mape stranice na web stranicu.

WP External Links

Ovaj mali plugin je izvrstan jer se može podesiti da automatski otvara svaki link sa trenutne domene u novom tabu, i još dodaje malu ikonicu pored linka kako bi dodatno naznačio da će se otvoriti u novom tabu (isti efekt se nalazi na Wikipediji)

Dodaci za ubrzanje WordPress weba

Instant.page

Izvrstan mali dodatak za WordPress web stranicu koji radi na vrlo jednostavnom principu: kada korisnik postavi miš iznad linka, stranica sa tog linka se u pozadini učitava i tako “skraćuje” vrijeme učitavanje slijedeće stranice.

Gonzales plugin

WordPress dodatak koji ima funkciju da onemogući učitavanje pojedinih skripti na pojedinoj stranici. Konkrento, sa njime možete podesiti da se primjerice JS i CSS datoteke od plugina Contact Form 7 učitavaju samo na /kontakt podstranici. Super radi sa najpopulranijim cache i minify dodacima (Cache Enabler, Autoptimize, WP Rocket itd.) Kombinacijom tih dodataka može se lagano ukloniti resursi koji ne trebaju i samo potrebni se minificirati i kompresirati. Ubrzanje web stranice je tada osjetno

CAOS – Host Google Analytics Locally

CAOS (Complete Analytics Optimization Suite) za Google Analytics je mali plugin koji omogućava da se analytics.js/gtag.js/ga.js preuzme na server i sa njega učitava te se automatski ažurira koristeći ugrađeni WordPress Cron.

OMGF – Host Google Fonts Locally

OMGF je mali plugin koji omogućava da se preuzmu Google Fontovi u lokalnu WordPress instalaciju te je 100% kompatibilan sa CSS i JS pluginima koji rade optimizaciju/minifikaciju kao što su Autooptimize/Cache Enabler.

HELL – Host everything locally

HELL je mali plugin koji nadopunjuje CAOS i OMGF plugine ako je potrebno neke dodatne skripte sa trećih stranica preuzeti lokalno i isporučivati sa servera na kojem je web stranica.

Cache External Scripts

CACHE External Scripts je plugin koji će pomoći za “Leverage browser caching”. Drugim riječima – dati će se upute pregledniku da spreme na dulji period određeni resurs na lokalno računalo. Primjer takvih Google Analytics – spremiti će se na web stranicu i automatski svaka 2h dohvaćati nova verzija skripte ako je ima.

Optimus

Izvrstan dodatak koji kompresira slike. U besplatnoj verziji radi samo sa slikama do 100kB veličine, međutim postoji mogućnost i kupnje neograničene verzije (osobna i komercijalna) koje koštaju 29$ ili 149$ godišnje i one omogućavaju kompresiju slika do čak 10MB originalne veličine.

Što je digitalna pristupačnost? Kako će se promjeniti web stranice?

Digitalna pristupačnost je praksa prilagodbe web stranica da i osobe s invaliditetom nemaju nikakvih prepreka u interakciji ili pristupu digitalnom sadržaju.

Naglašavam upravo web stranica, jer se često to podrazumijeva da sve što je digital = web stranica.

Drugim rječima, digitalna pristupačnost je jedan proces / skup pravila koji u konačnici olakšavaju pristup sadržaju web stranica:

  • za osobe koje imaju vizualne poteškoće (slijepi, slabovidni, osobe koje ne razlikuju boje i drugi)
  • za osobe koje imaju slušne poteškoće (gluhi, nagluhi)
  • za osobe koje imaju motoričke i kognitive poteškoće (osobe sa otežanim radom ruku / nogu te osobe koje zbog posljedica bolesti ili oštećenja vida, sluha ili motorike teže obrađuju informacije)

Digitalna pristupačnost neće pomoći samo osobama sa invaliditetom nego i primjerice starijim osobama koje više “nemaju reflekse”, pažnju i pozornost kao i mi mladi.

Isto tako, digitalna pristupačnost će dovesti do toga da će se ista praksa primjenjivati na svim web stranicama i posjetitelji će imati tzv. očekivani doživljaj web stranice. Odnosno, večina toga će im biti poznato unaprijed, i neće za svaku web stranice morati proučavati strukturu i “gdje se što nalazi”.

Digitalna pristupačnost

Osobno, vidim puno prednosti što se digitalna pristupačnost sada definira i na razini zakonske obaveze.

Europska unija donijela je Direktivu (EU) 2016/2102 o pristupačnosti internetskih stranica i mobilnih aplikacija tijela javnog sektora. Direktivom se obvezuju sve članice Unije na donošenje nacionalnih propisa, kojima bi se uredilo ovo područje.  Zato je i Republika Hrvatska donijela odgovarajuči propis – “Zakon o pristupačnosti”.

Zakon o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora objavljen je u „Narodnim novinama“ (broj 17/2019.), i stupio je na snagu dana 23. rujna 2019.

Zakon o pristupačnosti, prema odredbama Direktive, propisuje nužnost uporabe svjetskih standarda prilikom izrade mrežnih stranica, njihovog izgleda, načina navigacije kroz sadržaj, pretraživanje i strukturu.

Bitno je izdvojiti 3 stvari:

  1. kranji rok primjene je 23. rujan 2020. za web stranice objavljene prije 23. rujna 2020.
  2. zakon se počinje primjenjivati odmah za web stranice izrađene poslije 23. rujna 2018.
  3. 23. rujna 2021. Zakon se počinje primjenjivati na programska rješenja za pokretne uređaje

4 su glavna zahtjeva za digitalnu pristupačnost

  1. Mogućnost opažanja: korisnici moraju moći vidjeti podatke koji se prikazuju (ne mogu biti nevidljivi svim njihovim osjetilima)
  2. Operativnost: korisnici moraju moći upravljati sučeljem (sučelje ne može zahtijevati interakciju koju korisnik ne može izvršiti. Primjerice, akciju moramo izvršiti sa klikom miša, ne sa pokretom preko sadržaja)
  3. Razumljivost: korisnici moraju moći razumjeti informacije, kao i rad korisničkog sučelja (sadržaj ili operacija ne smiju biti izvan njihova razumijevanja)
  4. Stabilnost: korisnici moraju moći pristupiti sadržaju uz sav razvoj tehnologije (bez obzira na razvoj tehnologija, sadržaj bi trebao ostati jednako dostupan)

Kao i svaki Zakon do sada – i ovaj ima predviđeni dio za kršenje njegovih odredbi. Pa tako su definirane i novčane kazne:

2.000,00 – 50.000,00 HRK za odgovorno tijelo

500,00 do 5.000,00 HRK za odgovornu osobu.

CARNET je izradio Smjernice za osiguranje digitalne pristupačnosti kako bi osigurao pristupačnost svojih digitalnih sadržaja ili aplikacija već prilikom njihove izrade.

Smjernice su javno dostupne na carnet.hr web stranici.

Digitalna pristupačnost zapravo postoji od kada je Internet raširen

Naime, iako se može čininiti je da prilagodba web stranice za osobe sa poteškoćama novost – to zapravo nije tako.

W3C konzorcij je još 1997. godine objavio da osniva WAI (Web Accessibility Initiative). Osnovna misao vodilja je bila razvijanje svijesti i prilagodba web stranica za ljude sa poteškoćama.

Na službenim web stranicama WAI se nalazi jako puno informacija o strategijama, standardima i mnogi resursi koji definiraju kako napraviti web prilagođen za sve.

Postoje definirani dokumenti – WCAG (Web Content Accessibility Guidlines) – u kojima je objašnjeno kako da se sadržaj web stranice učini pristupačnim. Pod “sadržaj” se primarno misli na informacije koje se nalaze na web stranici i aplikaciji: tekst, slike, zvučno zapisi, kod, prezentacija itd.

Danas je aktualan WCAG 2.1. standard.

Za provjeru digitalne pristupačnosti sadržaja koriste se tzv. validatori. W3C WAI nudi popis validatora, smjernice za korištenje metodologije i alata za provjeru digitalne pristupačnosti koje su dostupne na adresi http://www.w3.org/WAI/eval/Overview.html

Dodatni korisni alati, savjeti i provjerni popisi digitalne pristupačnosti dostupni su na sljedećim mrežnim stranicama:

Za kraj – smatram da je stvaranje zakonskih preduvjeta koji će dodatno poticati rad na pristupačnosti web stranica dobar i da će web u konačnici biti bolji.

Ako trebate pomoć oko prilagodbe web stranice, slobodno me kontaktirajte za savjet.

Strategija digitalnog (internet) marketinga

Pretpostavimo da imamo web stranicu koja je objavljena i dostupna na internetu. Puna je sadržaja, međutim nema posjeta. Ili ih je malo. Ako želite povećati posjećenost svoje web stranice, jedno rješenje je digitalni marketing. Kada govorimo o digitalnom marketingu – 2 su glavne vrste – organski i plaćeni marketing.

Digitalni marketing je širok pojam koji obuhvaća veliki broj aktivnosti.

Glavna zadaća digitalnog marketinga je promocija proizvoda ili usluga digitalnim tehnologijama, pretežito na Internetu.

Organski marketing se smatra „besplatnim marketingom“ jer se ne plaća (izravno). Najveći dio organskog marketinga je zapravo SEO. Valuta „plaćanja“ je vrijeme potrebno da se naprave sve aktivnosti.

SEO (engl. Search engine optimization) je proces povećanja kvalitete i kvantitete prometa na web stranicu povećanjem vidljivosti web stranice na tražilicama.

SEO optimizaciju bi mogli podijeliti u 3 dijela, svaki sa svojim aktivnostima:

  • On-site SEO
    • Ispravak / dorada svih on-site SEO elemenata kao što su pr. Naslovni stranice, naslovi podstranica, nazivi i opisi slika, dorade  tekstova da budu više SEO-friendly, dodavanje podnaslova u tesktove, dodavanje opisa stranica i objava, međusobno povezivanje tekstova, korištenje i analiza ključnih riječi, umetanja oznaka i kategorija gdje treba itd…
  • Tehnički SEO
    • Optimizacija brzine učitavanja web stranice, uvođenje schema oznaka, uvođenje tzv. Breadcrumbs navigacije, ispravak svih grešaka servera, izrada i slanje mape stranice tražilicama, prilagodba na responzivni način rada gdje treba, provjera HTTPS, indentificiranje i popravak grešaka indeksiranja, provjera robost.txt, provjera dupliciranih meta podataka, provjera dupliciranog sadržaja, optimizacija slika, kvalitetna struktura linkova, provjera neispravniih poveznica itd.
  • Off-site SEO
    • Rad na skupljanju što većeg broja backlinkova kroz nekoliko aktivnosti:
      • Društvene mreže
      • Forumi, direktoriji, Wikipedia
      • Druge web stranice
      • Objave na lokalnim portalima
      • PR objave / native članci
      • Gostujući članci na drugim blogovima / web stranicama
      • Kreiranje video sadržaja, primarno za YouTube
      • Izrada infografika / prezentacija / ilustracija / dokumenata

Rad na sva 3 područja SEO optimizacije je kontinuiran i zahtjeva minimalno 6 mjeseci rada kako bi rezultati bili mjerljivi.

Ako želimo pratiti napredak, bitno je skenirati stanje na početku, i aktivno ga uspoređivali i analizirali na mjesečnoj bazi.

Paralelno sa SEO, daljnji koraci u aktivnostima digitalnog marketinga su:

  • Izradu kalendara aktivnosti
  • Podešavanje / analizu postojećeg računa na Google Analytics, Facebook pixel, Search Console
  • Podešavanje tzv. Evenata i Ciljeva u Google Analytics
  • Analizu ponašanja posjetitelja kroz Google Analytics
  • Podešavanje tzv. Funnel-a i analiza ponašanja. S dobivenim podacima započeti CRO analizu i rad na povećanju fanova
  • Stvaranje 3-5 tipičnih user-persona kako bi bolje razumjeli tko su fanovi i zainteresirane skupine s obzirom na karakteristike (dob, spol, godine, lokacija, interesi itd.) S time bi dobili najvažniju informaciju: tko je naš idealni kupac, i na koga zapravo trebamo usmjeriti marketing budget.

SEM (engl. Search engine marketing) je vrsta digitalnog marketinga koji uključuje promociju web stranice kroz povećanje vidljivosti na rezultatima pretrage primarno kroz plaćeno oglašavanje.

U plaćeni dio digitalnog marketinga na društvenim mrežama i tražilicama možemo se fokusirati na slijedeće aktivnosti:

  • Izradu remarketing kampanja za sve posjetitelje naše web stranice  – putem Google Display mreže i druga putem Facebook-a
  • Jednom mjesečno kampanja putem FB i Instagrama zbog brand awernessa i upoznavanja šire publike sa brendom
  • Plaćena promocija većine recepata i članaka postojećim fanovima
  • Aktivacija newsletter kampanja prema interesima, i automatizacija e-mail sekvenci (Primjer izvrsnog alata: https://www.activecampaign.com/) Drugi alat isto izuzetno popularan: Mailchimp – https://mailchimp.com/pricing/
  • Izrada promo grafika / dodatne multimedije (canva.com) te promocija fanovima
  • Aktivnost i suradnja sa kvalitenim i komplementranim profilima na društvenim mrežama FB, twitter, Instragram, Pinterest – zbog razmjene sadržaja
  • Izrada (PPC) kampanje za određene ključne riječi

Glavna razlika kod organskog i plaćenog marketinga je što su kod plaćenog rezultati brži, ali nisu dugotrajni kao kod organskog.

A cijena? Koliko novca i vremena je potrebno uložiti u digitalni marketing?

Idealno bi bilo kada bi ova marketinška kampanja trajala barem 12mjeseci, jer bi s time imali zaokruženu sliku.

Kompletna kampanja bi trebala trajati barem 3 godine. Zašto 3 godine – da izbjegnemo sezonalnost. I da točnije predviđamo što će se dogoditi. Primjerice, znamo da je najveća potražnja za jelkama u prosincu, međutim, ne znamo za sve proizvode tu informaciju. Zato je potrebno do 3 godine kako bi znali u koje doba godine je potražnja najveća i tome se prilagoditi.

Kako bi marketing bio uspješan trebali bi raditi određeni balans ulaganja između prvog i drugog marketinga. Iz iskustva bi predložio da na plaćeni marketing utrošimo oko 30% budgeta, osim u iznimnim događajima kada bi na mjesečnoj razini ulagali do 50% budgeta.

Ovo je jedan sažetak strategije kako promovirati proizvod ili uslugu (web stranicu). Sigurno se može dodanto proširivati. Međutim, za početak je dovoljno 🙂

Kako onemogućiti komentare na WordPress web stranici?

Iz više razloga možemo onemogućiti komentare na WordPress blogu – osobno ih gasim zbog spama.

Drugi razlog je trend gašenja komentara na web stranicama.

Najjednostavnije metoda do sada je bila da pomoću dodatka Disable Comments onemogućimo komentare po tipu objave. Ili sve odjednom.

Praksa je da bi trebali izbjegavati previše dodataka za WordPress (ili instalirati samo najbolje WordPress dodatke) jer su često prepuni koda koji je nepotreban.

Zato sam pronašao kod koji se samo ubaci u functions.php datoteku aktivne teme, i sve radi odmah kako je očekivano.

Puna verzija koda može se vidjeti na gists.github.com

Kod za onemogućavanje komentara na WordPress stranici:


/*Disable comments from WordPress*/
add_action('admin_init', function () {
    // Redirect any user trying to access comments page
    global $pagenow;
    
    if ($pagenow === 'edit-comments.php') {
        wp_redirect(admin_url());
        exit;
    }

    // Remove comments metabox from dashboard
    remove_meta_box('dashboard_recent_comments', 'dashboard', 'normal');

    // Disable support for comments and trackbacks in post types
    foreach (get_post_types() as $post_type) {
        if (post_type_supports($post_type, 'comments')) {
            remove_post_type_support($post_type, 'comments');
            remove_post_type_support($post_type, 'trackbacks');
        }
    }
});

// Close comments on the front-end
add_filter('comments_open', '__return_false', 20, 2);
add_filter('pings_open', '__return_false', 20, 2);

// Hide existing comments
add_filter('comments_array', '__return_empty_array', 10, 2);

// Remove comments page in menu
add_action('admin_menu', function () {
    remove_menu_page('edit-comments.php');
});

// Remove comments links from admin bar
add_action('init', function () {
    if (is_admin_bar_showing()) {
        remove_action('admin_bar_menu', 'wp_admin_bar_comments_menu', 60);
    }
});
// Remove the comments icon in admin bar
add_action('wp_before_admin_bar_render', function() {
    global $wp_admin_bar;
    $wp_admin_bar->remove_menu('comments');
});

Možda će vas zanimati:

Instalacija SSL certifikata na WordPress web stranicu

Za pomoć oko implementacije koda na svoju web stranicu, slobodno me kontaktirajte.

Laravel 5+ Internal Server Error 500

Nekoliko puta mi se dogodio ovaj problem sa Laravelom, pa donosim korake, i što sam uočio:

Iako je greška 500 – nije odmah problem u .htaccess fajlu, nego prvo treba provjeriti nekoliko drugih stvari

Glavna 4 razloga zašto je došlo do greške su:

  • permisije
  • .env vaijable su neispravne (99% tipfeler!)
  • problem sa nekom od PHP ekstenzija ili PHP verzijom
  • problem sa bazom podataka

Koraci koje sam radio:

  1. provjera file permisija i prava pristupa
  2. Kako bi se popravila, pokrenuti ovu naredbu:
sudo chmod 755 -R your_project

3. potrebno je omogućiti pisanje u /storage folder, obrisati cache / konfiguraciju te napraviti novi ključ:

chmod -R o+w your_project/storage
php artisan cache:clear composer dump-autoload
php artisan key:generate
php artisan cache:clear php artisan config:clear

4. provjera server zahtjeva

5. često se greška događa zbog PHP verzije – provjeri u composer.json koja je tražena verzija, i onda koja je instalirana:

php -v

6. Na kraju provjeriti .htaccess fajl

7. Izmjeniti .env kako bi se omogućo debug mode:

APP_DEBUG=true

A u laravel/config/app.php iz:

'debug' => env('APP_DEBUG', false); 

u:

'debug' => env('APP_DEBUG', true),

S time se ispisuju greške i mogu nam pomoći pronači u čemu je problem.

Sretno!

Digital Lab.in 2019 – izvještaj sa ICT konferencije

Digital Lab.In je ICT konferencija u Labinu, Istra, koja je ove godine bila u drugom izdanju.

Radionice i konferencija održani su 27. i 28. rujna u Labinu, predivnom mediteranskom gradu koji je smješten 320m iznad mora, s pogledom na Kvarnerski zaljev i otok Cres.

Labin me se jako dojmio kao jako mirno i lijepo mjesto za život, čak me pomalo i podsjetio na Slavoniju. Ali, količina “ravnice” i izostanak krša.

To su bila dva dana nezaboravnog iskustva za programere, digitalne nomade, dizajnere i sve one koji žele da se upoznaju s novim tehnologijama.

U petak, prvi dan, koji je na kraju bio jako dugačak su bile radionice. Ukupno je bilo 5 različitih cjelodnevnih radionica, a meni je najzanimljivija na bila:

Frontend Performance: Building Faster Websites” – vodio ju je Harry Roberts – CSS Wizardry

Iako sam već prije čitao njegov blog i puno učio o performansama web stranice, nisam ni znao da ću jednom imati ga prilike upoznati i biti na njegovoj radionici.

Radionica je trajala 7h + pauza za ručak i 2 pauze za kavu.

Mene je put u Labin naveo tako što je tvrtka u kojoj sada radim organizirala team-building i posjet konferenciji odjednom, pa je to bila izvrsna prilika za vikend-odmor i naučiti nešto novo.

Radionica je bila za napredne web programere, i to ne samo frontend nego općenito web dizajnere koje zanima da su im web stranice što brže.

Odmah na početku smo saznali činjenicu da čak 80% brzine (odnosno sporosti weba, ovisno kako gledamo) se događa zbog frontend performansi. Dakle, puno je veći problem 5 velikih slika u galeriji slika nego špageti kod koji je dohvatio linkove do slika iz baze podataka.

Donosim par tema koje su mi se učinile posebno zanimljive na radionici:

1) o brzini učitavanja web stranice se puno može saznati iz Google Analytics, podaci nisu najtočniji – previše su sintetički, ali se može saznati recimo odnos konvezija i brzine web stranice po pojedinoj državi ili pregledniku


2) Postoji izravna veza između brzine učitavanja web stranice i konverzija:  

Što je sporija vaša web stranica, to će biti manje konverzija i manje zarade

HARRY ROBERTS

3) Harry nam je ispričao anegdotu o jednom portalu za Bitcoin klađenje. Ukratko, analizom podataka brzine web stranice su uočili da se web stranica jako sporo učitava u Venezueli u odnosu na primjerice Ujedinjeno Kraljevstvo.

Međutim, kada se uspoređivala stopa konverzije po državi, u Venezueli su zarađivali po 100 puta više nego u UK. Kvaka je bila u tome što su u Venezueli izmislili svoju kriptovalutu (PetroDollar). Osim toga, u Venezueli je struja besplatna za sve stanovnike. Budući da se kriptovalute rudare (tj. proizvode) sa računalima koja rade bez prekida, oni su proizvodili besplatni novac.

Kada se zbroji 2 i 2 nije čudo što najviše zarade dolazilo iz te države, jer su stanovnici imali besplatni novac sa kojim su se kockali 🙂

Samo za referencu – prosječno vrijeme učitavanja je na početku bilo 1 min. Harry-ev zadatak je bio maksimalno smanjiti vrijeme učitavanja kako bi se stopa konverzija povećala. O detaljima i ostalim brojkama nije dalje govorio, ali vjerujem da su profiti za kladionicu narasli poprilično visoko.

4) Savjet: uvijek se trebamo fokusirati na najgori scenarij – ako bi popravili najgore dijelove web stranice, onda bi se ljestvica uspjeha podigla.

5) Google Analytics standardno prikaže samo 1% podataka od korisnika za brzinu učitavanja web stranice – kako bi to promjenili, podesimo siteSpeedSampleRate parametar u Google Analytics kodu na 100 i tako ćemo skupljati od svih korisnika sve podatke vezano za brzinu i time će podaci biti točniji.

6) Naučili smo da je za testiranje performansi najbollji Google Chrome i podešavali u njemu novi profil sa kojima ćemo bolje testirati brzinu. Također, uočavali smo razliku između veličine fajlova / kompresije i primjerice ostalog vremena potrebnog da se fajl downloada – često je download time samo 25ms a ukupno vrijeme 400ms.

To se zove overall time (ukupno vrijeme) i latency time (time to first byte, response time itd.)

7) Naučili smo i razlike u prioritetima preuzimanje dokumenata: prvo ide main resource (HTML) pa CSS (i to samo ono što je u viewportu) zato je dobro svaki media query i print css napisati u svoj fajl. Poslije HTML i CSS-a se učitava JavaScript koji nije async ili defer (vrsta učitavanja), pa fontovi….

Više detalja se nalazi u tablici

Zato je jako važno da “kažemo” pregledniku da preuzima datoteke pravim prioritetom.

8) Naučili smo da se može ubaciiti CSS style i unutar body-a i tako parcijalno učitavamo HTML i CSS, a korisnik ima bolje iskustvo. To se zove progressive render – puno je brže učitavanje za korisnika i poboljšava se user experience.

Slika kako se web renderira sa progressive renderingom

Evo primjer koda:

 
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="something.css">
<div class="something">
<p>blah1</p>
</div>  
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="something2.css">
<div class="something2">
<p>blah2</p>
</div>  <link rel="stylesheet" type="text/css" href="something3.css">
<div class="something3">
<p>blah3</p>
</div> 

Naravno, takav kod nije ispravan, ali se web stranica brže učitava korisniku.

9) Naučili smo da omogućimo experimente u Google Chrome pregledniku. Eksperimenti se nalaze u chrome://flags/ . Kada se omoguće eksperimenti:

Developer tools experiments unutar chrome:/flags

možemo u Inspect Elements > Settings uključiti te experinente:

Inspect Elements > Settings

U lijevom izborniku je potrebno odabrati “Experiments” i potom 6 puta pritisnuti Shift tipku da se dodatni eksperimenti omoguće

Više o dodatnim eksperimentima u ovom članku.

10) Naučili smo i mnoštvo trikova sa dev tools – primjerice da se omogući Local overrides, i onda možemo uređivati web stranicu, spremati CSS, HTML, slike i kada osvježimo web stranicu, biti će prikazana sa našim izmjenama  više o local overrides.

11) Učili smo čitati waterfall graf sa stranice webpagetest.org

Analiza grafa učitavanja (waterfall) brzine web stranice nam daje ključne informacije što usporava web stranicu

Drugi dan je bio nešto opušteniji, sastojao se od niza predavanja. 
Najzanimljivi mi je bio o tzv. resource hints koji je predavao Harry. Slideovi sa prezentacije su: https://speakerdeck.com/csswizardry/more-than-you-ever-wanted-to-know-about-resource-hints

Ovo su bili moji dojmovi sa Digital Lab.in 2019 🙂

Svakako se vidimo opet nagodinu!

Kako da se web stranica pojavi prva na Googleu?

Kako biti prvi na Googleu? To je pitanje na koje svi žele znati odgovor. Svi žele biti prvi, jer prvi rezultat nosi najveći broj posjeta na web stranici. A posljedično tome, i najveći broj prodaja proizvoda ili usluga koji su oglašeni na njoj.

Google kaže da je odgovor na to pitanje da nema tajne, postoje samo dobre prakse kojih se trebamo držati.

Statistika kaže da čak 35% ljudi odabere prvi rezultat na tražilici.

1. mjesto na rezultatu pretrage nosi 35% klikova, drugo 17% a treće 10%.
1. mjesto na rezultatu pretrage nosi 35% klikova, drugo 17% a treće 10%.

Ako neki pojam pr. “auto servis” ima mjesečno cca 5400 upita na Googleu, to znači da vlasnik web stranice koja je prva u listi rezultata zadovoljno trlja ruke jer mu mjesečno putem tražilice za taj upit dođe oko 1800 posjetitelja na web stranicu.

Treći rezultat ima samo oko 550 posjeta. A deseti jedva oko 1,5% odnosno jedva 80 posjeta.

Nije teško zaključiti i da je tom vlasniku s prve pozicije ta pozicija izuzetno vrijedna. Matematika je tu vrlo jednostavna.

Jako bitna informacija je da dobra pozicija na tražilicama nije nešto što se može postići “preko noći”, ili uključivanjem neke opcije. Za dobro pozicioniranje na tražilicama potrebno mnogo vremena i kontinuirani rad na web stranici.

Google je objavio korake koje možete poduzeti kako bi popravili poziciju na rezultatima pretrage:

1. Kvaliteta sadržaja na web stranici

Google ima osnovnu zadaću, a to je da će uvijek ponuditi najbolji odgovor za upit kojeg je korisnik postavio; ako imate najbolji sadržaj na web stranici, dobro prolazite. Google Search Console ima opciju “Uspješnost” / “Performance report” s kojim možete točno vidjeti analizu ukupnog broja klikova, ukupan broj pojavljivanja, CTR (stopa klikanja na pojedini link) te prosječnu poziciju za taj upit.

Opsežnije upute o korištenju izvještaja “Uspješnost” možete vidjeti ovdje.

Izvještaj Uspješnosti sadrži podatke stare do 16mjeseci. Ovaj primjer pokazuje zadnja 3 mjeseca. Klik na sliku otvara veći prikaz.

2. Napravite responzivnu web stranicu

Stopa korisnika koji pretražuju internet putem mobitela je sve veća. Ako usporedimo brojke unazad zadnjih 10 godina, onda možemo vidjeti da je broj posjetitelja preko mobitela sve veći i veći.

Broj posjetitelja koji dolaze preko mobitela na web stranice
Broj posjetitelja koji dolaze preko mobitela na web stranice

Budući da se veliki broj pretraga odvija preko mobitela, rezultati koji se prikazuju će biti oni koji će pružiti najbolje iskustvo pregledavanja na mobitelima.

3. Koristite informativne naslove i meta opise

Dobri, jednostavni naslovi i točni meta opisi pomažu tražilicama da bolje razumiju o čemu se radi na pojedinoj web stranici i lakše prikazuju rezultate pretrage.

4. Uključite tzv. search features (dodatke pretrazi)

Search features su primjerice: ocjene (recenzije), informacije o događaju ili obrazac tražilice na web stranici. Svi ti dodaci na web stranici pomažu boljem korisničkom iskustvu i web stranica se čini korisnijim za posjetitelja.

Najbolji “vodič” za webmastere je službeni, Google Webmaster Guidlines.

Alternativa svemu navedenome je usluga Google Ads (PPC oglašavanje) koja se odnosi na plaćene oglase na Google tražilici, ali ona se zasebno naplaćuje i ovisi o Vašem mjesečnom budžetu za oglašavanje. Google Ads vam može povećati poslovanje. Online oglašavanje se može podesiti jako brzo, i možete krenuti već danas.

Google Ads je način da svoju tvrtku oglašavate pomoću ciljanog internetskog marketinga
Sigurno ste se susretali s njima: Google Ads je način da svoju tvrtku oglašavate pomoću ciljanog internetskog marketinga

Google oglasi se naplaćuju tek kada netko klikne na vaš oglas (engl. pay per click). Ovisno o konkurenciji, cijena klika će biti od par lipa, do par desetaka kuna. Uslugu Google Ads također možete zakupiti kod nas, javite nam se na email neomedia@neomedia.hr.


Ako želite profesionalne, optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit

4 razloga zašto je važno uz webshop razvijati i blog

Kod e-commerce poslovanja, primarni cilj je dovesti što je više posjeta moguće kako bi webshop mogao konvertirati što više posjetitelja u kupce i imao što veću prodaju.

Ako pratite e-commerce trendove, onda znate da je pisanje blogova izuzetno efikasna metoda za povećanje konverzija. Zašto? Pa ukratko, kroz tekstove na webshopu se povećava tzv. organski promet, i što je veći broj posjeta, to veći broj posjetitelja možemo poslati na stranicu proizvoda ili “nagovoriti” na kupovinu.

Blog je najbolji način da vas potencijalni kupci pronađu na internetu

Donosimo 4 razloga zašto je važno uz webshop imati i blog (aktivni), i nekoliko savjeta kako poboljšati efikasnost bloga.

1. Blog tekstovi pomažu kod SEO optimizacije i daju tražilicama više materijala za indeksiranje

SEO optimizacija igra veliku ulogu kod povećanja broja posjeta na vaš webshop; ako potencijalni posjetitelji ne mogu pronaći vaš webshop, oni ni ne mogu kupiti vaš proizvod. To je isto kao da imate trgovinu u zakutnoj ulici bez ikakve oznake da se tu nalazi vaša trgovina.

Međutim, svaki puta kada napišete blog tekst, vaša web stranica ima novi sadržaj. Što više blog tekstova imate, to je više sadržaja koje tražilice mogu indeksirati, analizirati i prikazati korisnicima – i tako će više potencijalnih posjetitelja saznati za vaš webshop.

Nekoliko savjeta iz iskustva koji su se pokazali dobrim za optimizaciju blog tekstova za SEO:

  • Istražite specifične ključne riječi iz vaše industrije koristeći Google Ads Keyword planner ili neki drugi alat (u zadnje vrijeme je postao popularan Ubersuggest)
  • Istražite tzv. duge i kratke ključne riječi koje se vežu uz vašu tvrtku, međutim, nikako nemojte pretjerivati s ključnim riječima (uvijek pišite za ljude, ne za tražilice)
  • Analizirajte ključne riječi koje koriste vaše konkurenti
  • Pišite o temama koje vašu publiku najviše zanimaju; važno je pratiti trendove i stalno pronalaziti nove načine kako bi joj se približili

Povežite članke međusobno kako bi se čitateljima prikazao relevantni sadržaj i kako bi oni ostali što dulje na vašoj web stranici.

SEO optimizacija dovodi promet na web stranicu, povećani promet znači veću prodaju
SEO optimizacija dovodi promet na web stranicu, povećani promet znači veću prodaju

2. Blog članci na webshopu i prenošenje znanja vas pozicionira kao stručnjaka

Ovoga nisam bio svjestan dok mi se samom nije počelo događati. U početku se rijetko dogodi da vas netko nazove i kaže da ste stručni i da traži baš vaš specifični savjet oko proizvoda. Međutim, s vremenom su te situacije sve češće, i potencijalni kupci će vas prvo smatrati prodajnim savjetnikom – dakle, traže od vas savjet oko proizvoda, a tek potom će htjeti kupiti proizvod od vas.

To se vrlo lagano primijeti u tzv. offline trgovinama – tipičan situacija je kupovina nove mikrovalne pećnice – uvijek se prvo savjetujemo s prodavačem i pitamo koja je najbolja mikrovalna za određeni iznos.

U online svijetu je vrlo slično – recimo da se bavite prodajom bijele tehnike. Nekolicina tekstova o tome kako treba održavati takve aparate bit će štivo koje će ljudi sigurno cijeniti.

Kada je u pitanju ušteda novca, malo kome će biti problem izdvojiti par minuta da pročita nekakav koristan savjet.

Osim što im dajete vrlo primjenjiva uputstva, ostavljate dojam stručnjaka što znači da kada im se pokvari uređaj kojeg imaju, vjerojatno će kod vas potražiti novi.

Znači stekli ste njihovo povjerenje i kreirali dobar komunikacijski kanal.

Teško možete poželjeti išta više od svojeg marketinga.

Do informacija dolazimo na razne načine i kroz razne platforme
Do informacija dolazimo na razne načine i kroz razne platforme

Danas živimo u svijetu gdje su sve informacije izuzetno lako dostupne, i kupci traže puno više od samo akcijske cijene. Kupci žele više informacija o samom proizvodu, o proizvodnom procesu i savjetima kako najbolje koristiti taj proizvod. Pisanje blog članaka je vrlo jednostavan način da date odgovor na sva ta pitanja.

Nije važno da li su to top 10 trikova, uvid u proizvodni proces, intervju s članom tima, pisanje članaka vas svakako pozicionira kao stručnjaka.

Vrlo bitna informacija je da vaša konkurencija to uglavnom ne radi, ili radi jako slabo. Iskoristite to u svoju prednost.

3. Blogovi su izvrstan početak komunikacije i pomažu kod povećanja stope konverzije

Blog može biti izvrsna platforma s kojom možemo odgovoriti na najčešća pitanja kupaca, ili da se pokrene diskusija oko popularne teme. S time pokazujete da vam je kao tvrtki jako stalo do kupaca i da razumijete što kupci žele. Također, to je idealan način da se zadrži komunikacija s postojećim kupcima ili da se privuku potencijalni kupci za vaš proizvod.

Što zapravo znači komunikacija s kupcima? To nije kao u klasičnoj offline trgovini, gdje kupac dolazi do vas i vi razgovarate o proizvodu. Pod pojmom komunikacija s kupcima se smatra da pratite što vas pitaju na e-mail, Facebook, Twitter ili nekoj drugoj društvenoj mreži i iz toga pronalazite materiju za članke. Također, važno je pratiti i naknadnu komunikaciju s kupcima – kroz komentare na blogu i na društvenim mrežama.

Kupci cijene tu uzajamnu komunikaciju, i bitno im je da zaista komuniciraju s osobom, koja mu se obraća s odgovorom na njegovo pitanje. I vrlo često se kao posljedica dobrog savjeta dogodi prodaja. Zašto? Pa zato što je kupac počeo vjerovati u prodavača i počeo je vjerovati da je njegov proizvod točno ono što mu treba.

Uz dobro napisani blog vašem se webshopu podigne kredibilitet i kupcima se poveća sigurnost u njihovu odluku da kupe proizvod.

Prodajni lijevak može započeti s blog tekstom, a završiti s kupovinom vašeg proizvoda
Prodajni lijevak može započeti s blog tekstom, a završiti s kupovinom vašeg proizvoda

4. Pisanje bloga stvara online zajednicu oko vašeg brenda

Kod blogova je često omogućeno da posjetitelji komentiraju tekstove i dijele ih na društvenim mrežama, što ih čini dijelom veće online zajednice. Kao i kod društvenih mreža (komentari, poruke, recenzije itd.) važno je aktivno odgovoriti na sve te poruke i komentare.

Sve dok su blog članci relevantni, zabavni, informativni, na putu ste izgradnje privržene online zajednice.

Dakle, može li blog dodati vrijednost webshopu, čija je primarna misija da prodaje proizvode? Odgovor je DA. Uvođenjem bloga na webshop može utjecati na drugačije načine od plaćenog oglašavanja.

Ako želite krenuti s blogom, međutim ne znate odakle i kako, možemo vam pomoći s pisanjem tekstova za web stranice.

Napredna optimizacija za tražilice: tehnički SEO

Do sada sam opisao tehnike za seo optimizaciju za tražilice na stranici i izvan nje (on-site i off-site seo optimizacija), a sad ću završiti seriju članaka o naprednoj seo optimizaciji s tehničkim čimbenicima koje morate svladati kako biste ostvarili najveći promet na vašoj web-lokaciji.

Top 5 tehničkih problema na web stranici:

  • (ne)-indeksiranost web stranice
  • spora web stranica
  • problemi sa serverom
  • izostanak korištenja Search Console
  • linkovi koji ne rade

Naprednu SEO optimizaciju smo podijelili u 3 dijela:

  • On-page SEOoptimizacija sadržaja koji se nalazi na vašoj web stranici.
  • Off-page SEO – broj i kvaliteta linkova koji su povezani s vašom web stranicom
  • Tehnički SEO – rad na tzv. tehničkim faktorima koji utječu na brzinu rada vaše web stranice i mogućnost da ju tražilice indeksiraju, i kategoriziraju

Meni je tehnički dio SEO optimizacija najdraži jer tu uvijek radim fino poliranje web stranice. Optimizacija WordPress web stranice mi je uvijek nova prilika da pokušam primijeniti nove dodatke i tehnike za najbolji rad web stranice.

Ova lista za tehnički dio napredne SEO optimizacije ispod je napravljena kao lista zadataka koju provjeravamo sa svakom web stranicom kako bi postigli što bolje efekte. Međutim, vrijedi spomenuti da je to lista stvari koje međusobno djeluju, dakle, niti jedna stavka nije tzv. deal-breaker, i da će baš zbog toga vaša web stranica biti bolje rangirana (Google koristi više od 200 faktora za rangiranje web stranica).

SEO lista za naprednu tehničku SEO optimizaciju

1. Provjerite da li je Google indeksirao vašu stranicu:

Ovo je prvi, lagani, ali izuzetno važni test koji će vam reći da li je Google uspješno indeksirao vašu web stranicu. Ako nije indeksirana, ne možete se rangirati. Kratko i jednostavno. Indeksirana web stranica zapravo znači da se vaša web stranica nalazi u Googleovoj bazi podataka i da postoji mogućnost da će se pojaviti kao rezultat kod pretrage na tražilici. Ako želite provjeriti da li je web stranica rangirana, u polje za pretragu upišite bez navodnika:

site:imewebstranice.hr

Upit na tražilici Google sa kojom provjeramo indeksiranost stranice
Upit na tražilici Google sa kojom provjeramo indeksiranost stranice

Iz primjera je vidljivo da je Google indeksirao trenutno 4890 stranica na domeni neomedia.hr.

Ako vam se prikaže da je Google indeksirao 0 ili jako mali broj stranica, potrebno je istražiti zašto se to dogodilo. Najčešće je to zbog greške u robots.txt datoteci, ili je Google kaznio stranicu iz nekog razloga, ili jendnostavno ne zna za nju, i potrebno ju je poslati Googleu da ju indeksira (kroz alat Search Console tj. bivši Webmaster Tools).

2. Provjerite brzinu vaše web stranice:

Alat koji koristim za analizu brzine web stranice je gtmetrix.com. Alternativa je PageSpeed Insights. Ono što je dobro kod oba alata je da jednostavno možemo otkriti koji dio web stranice nije dobro dorađen i što trebamo napraviti da ju ubrzamo. Brza web stranica nije samo benefit za vaše posjetitelje, nego je vrlo važan faktor kod rangiranja web stranice.

Brzina web stranice je izuzetno važna, i cilj treba biti ispod 3 sekunde da se učita web stranica. Iako 3 sekunde je stvarno kratko vrijeme, stopa napuštanja web stranice koja je spora je vrlo visoka. Prema nekim istraživanjima, čak 47% posjetitelja će napustiti web stranicu ako se nije učitala unutar 2 sekunde. Dakle, sa sporom web stranicom vi doslovno gubite novac.

Ako želite optimiziranu web stranicu pošaljite nam upit.

3. Otkrijte i ispravite probleme s hostingom web stranice:

Postoji mogućnost da hosting web stranice ne radi dobro tj. server na kojem se nalazi web stranice šalje grešku kod zahtjeva (engl. response code). Iako se to kod normalnog pregledavanja web stranice to možda ne primijeti, najbolji alat za provjeru tih grešaka je unutar Google Search Console.

Unutar SearchConsole alata fokusirajte se na 2 izvještaja: “Pokrivenost” i “Upotrebljivost za mobilni web”.

Ako web stranice ima određene greške (404, 403, 500 itd.), prikazat će se ovdje
Ako web stranice ima određene greške (404, 403, 500 itd.), prikazat će se ovdje

Normalno je da se s vremena na vrijeme pojave neke greške (recimo greška 500). Ali ako imate više od 10 grešaka dnevno svakako trebate kontaktirati web dizajnera kako bi se taj problem riješio.

4. Upoznajte i ovladajte sa svim opcijama u Search Console:

Search Console je izvrstan alat s kojim možete uočiti što se događa s vašom web stranicom. Pored toga što vas može upozoriti na greške koje su događaju na web stranici, postoje i druge vrlo korisne stvari:

  • Možete poslati Googleu link ili cijelu web stranicu da ju indeksira
  • Možete provjeriti koje sve upite koriste posjetitelji da bi posjetili vašu web stranicu
  • Možete provjeriti ranking web stranice za određeni upit
  • Možete vidjeti iz koje zemlje ili s kojim uređajima posjetitelji dolaze na web stranicu
  • Možete provjeriti koje sve web stranice imaju poveznicu na vašu web stranicu i s kojim tekstom
  • Postoji opcija “Dohvati kao Google” s kojom možemo vidjeti kako Google bot vidi web stranicu

Search Console neće samo upozoriti na propuste – on pokazuje i sve dobro što radimo s web stranicom. Možemo uočiti koje su ključne riječi tražene i vidjeti u kolikoj količini i ta nam informacija može biti jako korisna kada želimo strukturirati sadržaj web stranice.

5. Provjerite i popravite sve linkove koji ne rade:

Google koristi preko 200 faktora s kojim rangira web stranicu i linkovi koji ne rade s vaše web stranice su negativni faktor. Postoji nekoliko besplatnih alata koje možete koristiti za tu provjeru – jedan od onih koje ja koristim je brokenlinkcheck.com. Stranica je super jednostavna, dovoljno je upisati link do web stranice i alat će sam pronaći sve linkove koji ne rade. Kada pronađete linkove koji ne rade, ispravite ih ili obrišite ako više nisu relevantni ili korisni.

Linkove koji ne rade možemo pronači sa stranicom brokenlinkchecker.com
Linkove koji ne rade možemo pronaći sa stranicom brokenlinkchecker.com

Za kraj, ovdje je nabrojano top 5 tehničkih problema kod SEO optimizacije (ne-indeksiranost web stranice, spora web stranica, problemi sa serverom, problemi vidljivi u Search Console, linkovi koji ne rade), ali uz njih postoje i neki drugi problemi koji se mogu pojaviti. Ova lista će biti dobar početak i čini izvrstan start za krenuti s popravkom problema na web stranici.



Naprednu SEO optimizaciju uvodimo kao dio naše standardne procedure kod pokretanja web stranice. Kod svih web stranica koje radimo uvijek radimo osnovnu ili naprednu SEO optimizaciju. Nadam se da će vam savjeti iz članka pomoći da i sami optimizirate stranicu za tražilice.

Ako želite profesionalne, optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.