Blog

4 razloga zašto je važno uz webshop razvijati i blog

Kod e-commerce poslovanja, primarni cilj je dovesti što je više posjeta moguće kako bi webshop mogao konvertirati što više posjetitelja u kupce i imao što veću prodaju.

Ako pratite e-commerce trendove, onda znate da je pisanje blogova izuzetno efikasna metoda za povećanje konverzija. Zašto? Pa ukratko, kroz tekstove na webshopu se povećava tzv. organski promet, i što je veći broj posjeta, to veći broj posjetitelja možemo poslati na stranicu proizvoda ili “nagovoriti” na kupovinu.

Blog je najbolji način da vas potencijalni kupci pronađu na internetu

Donosimo 4 razloga zašto je važno uz webshop imati i blog (aktivni), i nekoliko savjeta kako poboljšati efikasnost bloga.

1. Blog tekstovi pomažu kod SEO optimizacije i daju tražilicama više materijala za indeksiranje

SEO optimizacija igra veliku ulogu kod povećanja broja posjeta na vaš webshop; ako potencijalni posjetitelji ne mogu pronaći vaš webshop, oni ni ne mogu kupiti vaš proizvod. To je isto kao da imate trgovinu u zakutnoj ulici bez ikakve oznake da se tu nalazi vaša trgovina.

Međutim, svaki puta kada napišete blog tekst, vaša web stranica ima novi sadržaj. Što više blog tekstova imate, to je više sadržaja koje tražilice mogu indeksirati, analizirati i prikazati korisnicima – i tako će više potencijalnih posjetitelja saznati za vaš webshop.

Nekoliko savjeta iz iskustva koji su se pokazali dobrim za optimizaciju blog tekstova za SEO:

  • Istražite specifične ključne riječi iz vaše industrije koristeći Google Ads Keyword planner ili neki drugi alat (u zadnje vrijeme je postao popularan Ubersuggest)
  • Istražite tzv. duge i kratke ključne riječi koje se vežu uz vašu tvrtku, međutim, nikako nemojte pretjerivati s ključnim riječima (uvijek pišite za ljude, ne za tražilice)
  • Analizirajte ključne riječi koje koriste vaše konkurenti
  • Pišite o temama koje vašu publiku najviše zanimaju; važno je pratiti trendove i stalno pronalaziti nove načine kako bi joj se približili

Povežite članke međusobno kako bi se čitateljima prikazao relevantni sadržaj i kako bi oni ostali što dulje na vašoj web stranici.

SEO optimizacija dovodi promet na web stranicu, povećani promet znači veću prodaju
SEO optimizacija dovodi promet na web stranicu, povećani promet znači veću prodaju

2. Blog članci na webshopu i prenošenje znanja vas pozicionira kao stručnjaka

Ovoga nisam bio svjestan dok mi se samom nije počelo događati. U početku se rijetko dogodi da vas netko nazove i kaže da ste stručni i da traži baš vaš specifični savjet oko proizvoda. Međutim, s vremenom su te situacije sve češće, i potencijalni kupci će vas prvo smatrati prodajnim savjetnikom – dakle, traže od vas savjet oko proizvoda, a tek potom će htjeti kupiti proizvod od vas.

To se vrlo lagano primijeti u tzv. offline trgovinama – tipičan situacija je kupovina nove mikrovalne pećnice – uvijek se prvo savjetujemo s prodavačem i pitamo koja je najbolja mikrovalna za određeni iznos.

U online svijetu je vrlo slično – recimo da se bavite prodajom bijele tehnike. Nekolicina tekstova o tome kako treba održavati takve aparate bit će štivo koje će ljudi sigurno cijeniti.

Kada je u pitanju ušteda novca, malo kome će biti problem izdvojiti par minuta da pročita nekakav koristan savjet.

Osim što im dajete vrlo primjenjiva uputstva, ostavljate dojam stručnjaka što znači da kada im se pokvari uređaj kojeg imaju, vjerojatno će kod vas potražiti novi.

Znači stekli ste njihovo povjerenje i kreirali dobar komunikacijski kanal.

Teško možete poželjeti išta više od svojeg marketinga.

Do informacija dolazimo na razne načine i kroz razne platforme
Do informacija dolazimo na razne načine i kroz razne platforme

Danas živimo u svijetu gdje su sve informacije izuzetno lako dostupne, i kupci traže puno više od samo akcijske cijene. Kupci žele više informacija o samom proizvodu, o proizvodnom procesu i savjetima kako najbolje koristiti taj proizvod. Pisanje blog članaka je vrlo jednostavan način da date odgovor na sva ta pitanja.

Nije važno da li su to top 10 trikova, uvid u proizvodni proces, intervju s članom tima, pisanje članaka vas svakako pozicionira kao stručnjaka.

Vrlo bitna informacija je da vaša konkurencija to uglavnom ne radi, ili radi jako slabo. Iskoristite to u svoju prednost.

3. Blogovi su izvrstan početak komunikacije i pomažu kod povećanja stope konverzije

Blog može biti izvrsna platforma s kojom možemo odgovoriti na najčešća pitanja kupaca, ili da se pokrene diskusija oko popularne teme. S time pokazujete da vam je kao tvrtki jako stalo do kupaca i da razumijete što kupci žele. Također, to je idealan način da se zadrži komunikacija s postojećim kupcima ili da se privuku potencijalni kupci za vaš proizvod.

Što zapravo znači komunikacija s kupcima? To nije kao u klasičnoj offline trgovini, gdje kupac dolazi do vas i vi razgovarate o proizvodu. Pod pojmom komunikacija s kupcima se smatra da pratite što vas pitaju na e-mail, Facebook, Twitter ili nekoj drugoj društvenoj mreži i iz toga pronalazite materiju za članke. Također, važno je pratiti i naknadnu komunikaciju s kupcima – kroz komentare na blogu i na društvenim mrežama.

Kupci cijene tu uzajamnu komunikaciju, i bitno im je da zaista komuniciraju s osobom, koja mu se obraća s odgovorom na njegovo pitanje. I vrlo često se kao posljedica dobrog savjeta dogodi prodaja. Zašto? Pa zato što je kupac počeo vjerovati u prodavača i počeo je vjerovati da je njegov proizvod točno ono što mu treba.

Uz dobro napisani blog vašem se webshopu podigne kredibilitet i kupcima se poveća sigurnost u njihovu odluku da kupe proizvod.

Prodajni lijevak može započeti s blog tekstom, a završiti s kupovinom vašeg proizvoda
Prodajni lijevak može započeti s blog tekstom, a završiti s kupovinom vašeg proizvoda

4. Pisanje bloga stvara online zajednicu oko vašeg brenda

Kod blogova je često omogućeno da posjetitelji komentiraju tekstove i dijele ih na društvenim mrežama, što ih čini dijelom veće online zajednice. Kao i kod društvenih mreža (komentari, poruke, recenzije itd.) važno je aktivno odgovoriti na sve te poruke i komentare.

Sve dok su blog članci relevantni, zabavni, informativni, na putu ste izgradnje privržene online zajednice.

Dakle, može li blog dodati vrijednost webshopu, čija je primarna misija da prodaje proizvode? Odgovor je DA. Uvođenjem bloga na webshop može utjecati na drugačije načine od plaćenog oglašavanja.

Ako želite krenuti s blogom, međutim ne znate odakle i kako, možemo vam pomoći s pisanjem tekstova za web stranice.

Napredna optimizacija za tražilice: tehnički SEO

Do sada sam opisao tehnike za seo optimizaciju za tražilice na stranici i izvan nje (on-site i off-site seo optimizacija), a sad ću završiti seriju članaka o naprednoj seo optimizaciji s tehničkim čimbenicima koje morate svladati kako biste ostvarili najveći promet na vašoj web-lokaciji.

Top 5 tehničkih problema na web stranici:

  • (ne)-indeksiranost web stranice
  • spora web stranica
  • problemi sa serverom
  • izostanak korištenja Search Console
  • linkovi koji ne rade

Naprednu SEO optimizaciju smo podijelili u 3 dijela:

  • On-page SEOoptimizacija sadržaja koji se nalazi na vašoj web stranici.
  • Off-page SEO – broj i kvaliteta linkova koji su povezani s vašom web stranicom
  • Tehnički SEO – rad na tzv. tehničkim faktorima koji utječu na brzinu rada vaše web stranice i mogućnost da ju tražilice indeksiraju, i kategoriziraju

Meni je tehnički dio SEO optimizacija najdraži jer tu uvijek radim fino poliranje web stranice. Optimizacija WordPress web stranice mi je uvijek nova prilika da pokušam primijeniti nove dodatke i tehnike za najbolji rad web stranice.

Ova lista za tehnički dio napredne SEO optimizacije ispod je napravljena kao lista zadataka koju provjeravamo sa svakom web stranicom kako bi postigli što bolje efekte. Međutim, vrijedi spomenuti da je to lista stvari koje međusobno djeluju, dakle, niti jedna stavka nije tzv. deal-breaker, i da će baš zbog toga vaša web stranica biti bolje rangirana (Google koristi više od 200 faktora za rangiranje web stranica).

SEO lista za naprednu tehničku SEO optimizaciju

1. Provjerite da li je Google indeksirao vašu stranicu:

Ovo je prvi, lagani, ali izuzetno važni test koji će vam reći da li je Google uspješno indeksirao vašu web stranicu. Ako nije indeksirana, ne možete se rangirati. Kratko i jednostavno. Indeksirana web stranica zapravo znači da se vaša web stranica nalazi u Googleovoj bazi podataka i da postoji mogućnost da će se pojaviti kao rezultat kod pretrage na tražilici. Ako želite provjeriti da li je web stranica rangirana, u polje za pretragu upišite bez navodnika:

site:imewebstranice.hr

Upit na tražilici Google sa kojom provjeramo indeksiranost stranice
Upit na tražilici Google sa kojom provjeramo indeksiranost stranice

Iz primjera je vidljivo da je Google indeksirao trenutno 4890 stranica na domeni neomedia.hr.

Ako vam se prikaže da je Google indeksirao 0 ili jako mali broj stranica, potrebno je istražiti zašto se to dogodilo. Najčešće je to zbog greške u robots.txt datoteci, ili je Google kaznio stranicu iz nekog razloga, ili jendnostavno ne zna za nju, i potrebno ju je poslati Googleu da ju indeksira (kroz alat Search Console tj. bivši Webmaster Tools).

2. Provjerite brzinu vaše web stranice:

Alat koji koristim za analizu brzine web stranice je gtmetrix.com. Alternativa je PageSpeed Insights. Ono što je dobro kod oba alata je da jednostavno možemo otkriti koji dio web stranice nije dobro dorađen i što trebamo napraviti da ju ubrzamo. Brza web stranica nije samo benefit za vaše posjetitelje, nego je vrlo važan faktor kod rangiranja web stranice.

Brzina web stranice je izuzetno važna, i cilj treba biti ispod 3 sekunde da se učita web stranica. Iako 3 sekunde je stvarno kratko vrijeme, stopa napuštanja web stranice koja je spora je vrlo visoka. Prema nekim istraživanjima, čak 47% posjetitelja će napustiti web stranicu ako se nije učitala unutar 2 sekunde. Dakle, sa sporom web stranicom vi doslovno gubite novac.

Ako želite optimiziranu web stranicu pošaljite nam upit.

3. Otkrijte i ispravite probleme s hostingom web stranice:

Postoji mogućnost da hosting web stranice ne radi dobro tj. server na kojem se nalazi web stranice šalje grešku kod zahtjeva (engl. response code). Iako se to kod normalnog pregledavanja web stranice to možda ne primijeti, najbolji alat za provjeru tih grešaka je unutar Google Search Console.

Unutar SearchConsole alata fokusirajte se na 2 izvještaja: “Pokrivenost” i “Upotrebljivost za mobilni web”.

Ako web stranice ima određene greške (404, 403, 500 itd.), prikazat će se ovdje
Ako web stranice ima određene greške (404, 403, 500 itd.), prikazat će se ovdje

Normalno je da se s vremena na vrijeme pojave neke greške (recimo greška 500). Ali ako imate više od 10 grešaka dnevno svakako trebate kontaktirati web dizajnera kako bi se taj problem riješio.

4. Upoznajte i ovladajte sa svim opcijama u Search Console:

Search Console je izvrstan alat s kojim možete uočiti što se događa s vašom web stranicom. Pored toga što vas može upozoriti na greške koje su događaju na web stranici, postoje i druge vrlo korisne stvari:

  • Možete poslati Googleu link ili cijelu web stranicu da ju indeksira
  • Možete provjeriti koje sve upite koriste posjetitelji da bi posjetili vašu web stranicu
  • Možete provjeriti ranking web stranice za određeni upit
  • Možete vidjeti iz koje zemlje ili s kojim uređajima posjetitelji dolaze na web stranicu
  • Možete provjeriti koje sve web stranice imaju poveznicu na vašu web stranicu i s kojim tekstom
  • Postoji opcija “Dohvati kao Google” s kojom možemo vidjeti kako Google bot vidi web stranicu

Search Console neće samo upozoriti na propuste – on pokazuje i sve dobro što radimo s web stranicom. Možemo uočiti koje su ključne riječi tražene i vidjeti u kolikoj količini i ta nam informacija može biti jako korisna kada želimo strukturirati sadržaj web stranice.

5. Provjerite i popravite sve linkove koji ne rade:

Google koristi preko 200 faktora s kojim rangira web stranicu i linkovi koji ne rade s vaše web stranice su negativni faktor. Postoji nekoliko besplatnih alata koje možete koristiti za tu provjeru – jedan od onih koje ja koristim je brokenlinkcheck.com. Stranica je super jednostavna, dovoljno je upisati link do web stranice i alat će sam pronaći sve linkove koji ne rade. Kada pronađete linkove koji ne rade, ispravite ih ili obrišite ako više nisu relevantni ili korisni.

Linkove koji ne rade možemo pronači sa stranicom brokenlinkchecker.com
Linkove koji ne rade možemo pronaći sa stranicom brokenlinkchecker.com

Za kraj, ovdje je nabrojano top 5 tehničkih problema kod SEO optimizacije (ne-indeksiranost web stranice, spora web stranica, problemi sa serverom, problemi vidljivi u Search Console, linkovi koji ne rade), ali uz njih postoje i neki drugi problemi koji se mogu pojaviti. Ova lista će biti dobar početak i čini izvrstan start za krenuti s popravkom problema na web stranici.



Naprednu SEO optimizaciju uvodimo kao dio naše standardne procedure kod pokretanja web stranice. Kod svih web stranica koje radimo uvijek radimo osnovnu ili naprednu SEO optimizaciju. Nadam se da će vam savjeti iz članka pomoći da i sami optimizirate stranicu za tražilice.

Ako želite profesionalne, optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.

Elementi koje naslovnica vaše web stranice mora imati

Jeste li se ikad zapitali koji su to elementi koje bi svaka početna stranica (naslovnica) vaše web stranice trebala imati? Vrlo često prvi susret koji vaš potencijalni klijent ima s vašom tvrtkom je vaša web stranica. Statistike pokazuju da 30% prometa na vašoj web stranici dolazi na naslovnu (početnu) stranicu vaše web stranice.

Tako da je početna stranica svakako najvažniji dio vaše web stranice. Posjetitelj odustaje od toga da pogleda ostatak ponude, ako je loše napravljena web stranica. Koliko god da je ostali sadržaj web stranice dobar, ako je dizajn i struktura naslovnice loš, gubite potencijalne klijente.

Svaka web stranica se sastoji od elemenata koji ju grade i pomažu u prezentiranju vaše tvrtke. Neki elementi govore o vama i vašim uslugama i proizvodima dok drugi poboljšavaju izgled sadržaja na različitim uređajima.

Osnovni elementi koje naslovnica treba imati

Iako se različite web stranice vizualno razlikuju jedna od druge, svaka od njih u sebi sadrži zajedničke elemente:

  • Jasna i jednostavna navigacija
  • Naslovi i podnaslovi
  • Slike i video
  • CTA ili call-to-action
  • Prazan (negativan) prostor
  • Blog / stručni članci
  • Recenzije klijenata

Navigacija kao ključni element

Iako se to možda čini očitim, važno je spomenuti i naglasiti važnost navigacije. Preporuka je da navigacija bude na očekivanom mjestu, da je jasna i da je jednostavna. Pet do deset navigacijskih elemenata je više nego dovoljno na prosječnoj web stranici koje korisnik posjećuje.

Ako vam navigacija nije dobra, odnosno zbunjuje korisnika, onda je velika vjerojatnost da će vrlo brzo napustiti web stranicu.

Navigacija može biti primarna i sekundarna. Nemojte pokušavati u primarnu navigaciju “natrpati” baš sve. Ono bitno izdvojite i stavite u primarnu navigaciju, a manje bitne stvari dolaze u sekundarnu.

Unutar navigacije dodajemo i 2 dodatna elementa: logotip (obično lijevo) i tražilicu (obično desno).

Naslovi i podnaslovi privlače pažnju

Naslov i podnaslov neke vijesti koristimo na web stranici da bi privukli pažnju posjetitelja. U naslov i podnaslov web stranice stavljamo bitne informacije i dajemo odgovore posjetitelju i prije nego postavi pitanje.

Korištenjem naslova i podnaslova radimo i SEO optimizaciju, i posebno je korisno za lokalni SEO:

Dobar primjer za tko-što-gdje :) Dakle, tvrtka NEOMEDIA iz Osijeka, bavi se izradom web stranica
Dobar primjer za tko-što-gdje 🙂 Dakle, tvrtka NEOMEDIA iz Osijeka, bavi se izradom web stranica

Slike, video, interaktivnost

Naslovi i podnaslovi na web stranici trebaju sadržavati ključne riječi koje su nam bitne za dobar ranking, međutim s dodavanjem slika i videa na web stranicu, obogaćujemo ju. S njima se stvara interaktivnost, one trebaju s tekstom ispričati priču vašim posjetiteljima na web stranici. Koristite ih pametno, nemojte pretjerati s njima.

Sugestija je da uvijek koristimo relevantne slike – dakle one koje su povezane s vašim proizvodima i uslugama. Najbolje je koristiti vlastite slike.

Velike slike i video u pozadini danas su veliki trend u dizajnu web stranica.

Kratak video preko cijele stranice može zamijeniti dugačke članke koje bi morali napisati. Korištenje kratkog teksta ili opisa preko videa daje vašoj stranici moderan izgled.

CTA služi kao putokaz posjetitelju

Danas je standard imati nekoliko tzv. call-to-action linkova na stranici. Prepoznati ćemo ih po tome što uz neku poruku “pozivaju” korisnika na akciju – na klik koji će ga odvesti na neku drugu podstranicu, na web stranicu pojedinog proizvoda ili usluge, na kontakt formu, itd.

CTA gumbe koristimo i na naslovnici, pogotovo kada pozivamo posjetitelja da pogledaju ostale naše usluge ili da nas kontaktiraju:

cta kao element naslovnice
Kod CTA gumba pripazimo na kontrast te na boju koju koristimo. U ovom slučaju plava boja znači povjerenje i sigurnost a crvena stvara hitnost.

Negativan prostor

Prazan, negativan ili bijeli prostor zapravo znači isto. Bijeli prostor (engl. white space) predstavlja baš ono što mu i ime kaže – bijeli prostor na web stranici. Pritom mislim na prazan prostor na web stranicama, okolo teksta, okolo slika, video, CTA linkova i ostalih elemenata web stranica.

Svaki element kojeg imate na web stranici treba imati svoj “prostor”, da se vidi, da bude primijećen, da dođe do izražaju u cijeloj priči.

Slično kao i kod klasičnog tiska, uvijek je potrebno ostaviti razmake oko teksta, slike i ostalih elemenata na web stranici.

“Whitespace / negativan prostor”, izvor: www.flashwebz.com
“Whitespace / negativan prostor”, izvor: www.flashwebz.com

Blog / članci

Jedna od većih pogrešaka vlasnika web stranica koje rade je da ne objavljuje ništa na web stranici nakon što je naprave. Radi se o tome da jedan od kriterija koje Google koristi za dobar rejting web stranice je i količina sadržaja koja se objavljuje. Pa tako ako web stranicu zanemarite i ne objavljujete ništa, izgleda kao da se ništa ne događa ni u vašoj tvrtki i na klijente to ostavlja negativan dojam.

Uz objavu novosti, preporučio bih i redovito objavljivanje članaka o uslugama kojima se tvrtka bavi.

Radi se o tome da svakom objavom članka vi imate mogućnost za rangiranje sve više i bolje.

Ovo je statistika za blog neomedia.hr. Na konkretnom primjeru može se vidjeti koliko je bitno održavati blog.
Statistika 12 mjeseci za jedan blog. Na konkretnom primjeru može se vidjeti koliko je bitno održavati blog. I kolika je veza između količine kvalitetnih tekstova i posjećenosti web stranice

Na konkretnom primjeru: blog donosi sve veći broj posjeta (zadnjih 28 dana: 30-35 tzv. organskih posjeta dnevno (onih preko tražilica), 900 pojavljivanja u tražilicama dnevno). Budući da je broj tema na blogu sve veći, samim time je i sve više pojmova za koje je blog dobro rangiran, i blog služi kao izvrstan prodajni kanal jer uz sve veću posjećenost dolazi i sve veći broj upita za usluge 🙂

Recenzije klijenata su danas ključan pokazatelj kvalitete

Možda je izjava malo senzacionalistička, ali u zadnjih godinu – dvije može se uočiti snažna povezanost između broja i kvalitete recenzije koje vaša tvrtka dobiva te pozicije na tražilicama. Recenzije smo obradili u temi lokalni SEO, ali ponavljam zaključke:

– što više to bolje
– što su recenzije bolje s ocjenama, to je vaša tvrtka bolje rangirana
– što je tvrtka bolje rangirana, ima više posjeta na web stranici
– što je više posjeta, veći je broj upita.

Dakle, kroz brigu o korisnicima i ako oni to prepoznaju izravno možemo utjecati na poziciju na tražilicama.

Ako prikažemo recenzije na svojoj web stranici, to nije hvalisanje, nego samo želimo potencijalnom klijentu dati potvrdu da je našoj tvrtki stalno do klijenata.


Nemojte ignorirati mogućnosti koje vam dobro dizajnirana web stranica može donijeti.

Ako želite optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.

Lokalni SEO: 9 važnih faktora koji će vam pomoći da se dobro rangirate

Lokalni SEO je proces optimizacije web stranice kada povećavamo njenu vidljivost na tražilicama na određenoj lokaciji.

Drugim riječima, cilj nam je da se naša web stranica pojavljuje prva, ili barem u top 3 mjesta kao rezultat pretrage kada Google uoči da ljudi traže uslugu sebi u blizini.

Konkretan primjer: Marko Marković treba vodoinstalatera i nalazi se u Rijeci. U tražilicu upiše “vodoinstalater” ili “vodoinstalater rijeka” i tražilica je dovoljno napredna da “razumije” da Marko traži vodoinstalatera koji se nalazi na području Rijeke ili okolice. Neće imati koristi od vodoinstalatera iz Osijeka.

Budući da je Google odredio da Marka zanima točno određena usluga na točno određenom području, tzv. tradicionalni faktori (dobar sadržaj, linkovi na web stranicu, itd.) padaju u vodi i fokus je dati što bolje rezultate iz lokalne sredine.

Zato i je naglasak je na riječi: lokalni.

Popis bitnih čimbenika za lokalni SEO:

Što je lokalni SEO?

Lokalni SEO je user-first; dakle Google koristi lokaciju korisnika kako bi mu prikazao najrelevantnije rezultate
Lokalni SEO je user-first; dakle Google koristi lokaciju korisnika kako bi mu prikazao najrelevantnije rezultate

Ključno kod ovakve SEO optimizacije je da vaša tvrtka ima neku fizičku lokaciju na koju vam dolaze mušterije (ili vi radite na određenom području). Kroz dobru SEO optimizaciju web stranica će imati više posjeta, i naravno više upita za vaše usluge. A to je ono što svi želimo 🙂

Kod rezultata pretrage, Google na karti uvijek prikaže 3 rezultata bazirana na približnoj udaljenosti od korisnika.

Osim blizine, Google u top 3 rezultata uvijek prikazuje samo one koje smatra da su najbolji.

Iznad Google karte je moguće da su plasirani i određeni rezultati koji imaju plaćenu reklamu.

Kada vidimo ovakav prikaz: prvo reklame, pa 3 unosa sa Google karte i još ispod ostale web stranice koje se nalaze u blizini, jasno je koliko je važno biti unutar top 3 web stranice
Kada vidimo ovakav prikaz: prvo reklame, pa 3 unosa sa Google karte i još ispod ostale web stranice koje se nalaze u blizini, jasno je koliko je važno biti unutar top 3 web stranice

Kada samo vidjeli što je lokalni SEO i koliko je važno da mu se posvetimo, pogledajte listu faktora važnih za dobru poziciju.

Početna stranica daje odgovore na pitanja: tko, što, gdje?

Naziv firme, djelatnosti i lokacije su vjerojatno najvažnija informacija koju možete pružiti posjetiteljima. Često na sam početak web stranice se stavljaju rečenice primjerice “Ostvarujemo snove”, “Težimo najboljem” ili “Vrhunski stručnjaci vama na raspolaganju” itd.

Sigurno ste svi vidjeli slične primjere.

Uzmite u obzir da je Google robot (računalni program). Robot nema sposobnost zaključivanja kao čovjek – zato mu je potrebno “nacrtati”.

Svaka naslovnica web stranice bi trebala imati H1 naslov i meta opis koju jasno opisuju kako se zove firma i čime se bavi.

tvrtka neomedia se bavi izradom web stranica
Dobar primjer za tko-što-gdje 🙂 Dakle, tvrtka NEOMEDIA, bavi se izradom web stranica

Koristite precizne nazive i specifične pojmove iz svoje sredine

Jedan od naših klijenata ima obrt za ugađanje i popravak klavira i pijanina. To je puni opis obrta, međutim, nitko ne koristi takav opis u svakodnevnoj komunikaciji. Budući da je obrt iz Splita, a tamo se za “ugađanje klavira” kaže “štimanje klavira” mi smo SEO optimizaciju fokusirali na riječ štimanje klavira.

To smo radili jer je primarna publika iz Splita i okolice. Njemu nisu potencijalni klijenti iz Osijeka jer su predaleko.

Sličan primjer upravo za tog klijenta je bila ključna riječ “servis klavira”. Naime, išli smo na optimizaciju upravo te ključne riječi jer nisu bili važni ostali glazbeni instrumenti i nije cilj bio optimizirati za riječ “klavir”. Iako se riječ “klavir” puno više traži od “servis klavira”, to nije ciljana publika. Klavir kao pojam je preširok.

Kada imamo listu specifičnih i preciznih izraza, preporuka je da se pojavljuju u tekstu, naslovnu stranica, opisu, linku itd. To će sve biti signali Googleu da razumije za koga je web stranica namijenjena.

Isto tako, zgodno je uvesti u sadržaj i stvari koje znaju samo lokalci. Recimo da imate taxi, na području Osijeka. Dobri slogani, ili poruke na web stranice bi bili:

  • “Od Višnjevca do Zelenog polja, najbolji taxi u gradu”
  • “Mi se brinemo za prijevoz, a vi o provodu četvrtkom u Tvrđi”
  • “Kiša, snijeg ili sunce – vozimo lege 0-24h”

Time igramo na kartu emocija, ali ona uvijek pali.

Kreirajte podstranicu za svaki proizvod ili uslugu koju nudite

Ovo je jako važno.

Često se događa da vlasnici web stranice naprave jednu podstranicu “Usluge” i na njoj nabroje sve svoje usluge kao listu, ili kao paragrafe. Tu pogreška leži u činjenici da Google ne zna za koju ključnu riječ da vas rangira.

Što ako imate 9 usluga? Koju će rangirati od tih 9? Nijednu.

Google nikada neće posjetitelja poslati na podstranicu koja je miks svega i svačega. Zato je ključno za svaku uslugu imati podstranicu.

Evo primjer iz prakse: svaka usluga ima svoju podstranicu, i svaka podstranica je optimizirana za određenu ključnu riječ
Evo primjer iz prakse: svaka usluga ima svoju podstranicu, i svaka podstranica je optimizirana za određenu ključnu riječ

Koristite tzv. strukturirane podatke

Strukturirani podaci su dodatak kodu vaše web stranice i daju tražilicama dodatne informacije kako bi bolje razumjeli o čemu je web stranica. U smislu lokalnih strukturiranih podataka misli se na: ime firme, adresa, kontakt broj, email, usluge, radno vrijeme itd.

Postoji i alat za testiranje lokalnih strukturiranih podataka.

Ime. Adresa. Telefon. Uvijek neka budu na svakoj podstranici

Neomedia kontakt podaci
Puna adresa, kontakt broja, i kontakt e-mail.

Na svakoj podstranici uključite ove najvažnije podatke o vašoj tvrtci. Ako imate više lokacije, dobra je ideja napraviti podstranicu za svaku lokaciju.

Ovo je važno prvenstveno kako biste svojim posjetiteljima pomogli – često vaši potencijalni klijenti traže vašu tvrtku samo da bi vidjeli broj telefona ili adresu.

Google my business stranica i lokacija na karti

Da bi se vaša tvrtka prikazala na karti mora ju netko unijeti zar ne? Popunjavanje unosa na karti i kreiranje Google my business stranice ne traje dugo, ali je benefit jako veliki. Korisnici će pored standardnih informacija vidjeti i recenzije, te fotografije koje se prenijeli drugi korisnici.

Kada imate restoran, tada je jako važno da ste napravili ove korake. Na osnovu recenzija, fotografija, te uputa kako doći do restorana jako veliki broj posjetitelja odlučuje hoće li vas posjetiti.

Pored Google my business, uvijek treba napraviti i Facebook stranicu, Linkedin stranicu te po potrebi i Tripadvisor, Twitter ili Instagram.

Što više društvenih profila imate i da su što bolje povezani međusobno, samo vam donosi benefit.

Kreirajte optimiziranu stranicu za svaku lokaciju

Ovo je sada malo teže ako imate firmu s jako velikim brojem poslovnica, ali dugoročno se isplati.

Dobar primjer koji sam nedavno našao je Taxi Cammeo. Za svaku državu i grad gdje su prisutni su napravili podstranicu sa svim bitnim informacijama i kada se traži “taxi + ime grada” oni su obično prvi rezultat.

Svaka podstranica ima kontakt broj, adresu, kartu, cijene. Dakle, sve relevantne informacije.

U specifičnim slučajevima dobro je i kreirati zasebnu Google my business stranicu za svaku lokaciju.

Na svim mjestima koristite iste nazive, kontakte opise itd.

Tražilice su sposobne indeksirati i spremiti jako veliki broj internet stranica i sposobne su kreirati “veze” između njih kako bi povezale da se radi o istoj firmi.

Dobra ideja je svugdje koristiti isti opis od 160 ili 400 znakova, iste kontakt brojeve i iste e-mail adrese. Čak i format zapisa adrese je dobro da je isti.

Na našem području direktoriji se ne koriste u tolikoj mjeri, međutim, ako radite SEO za strane jezike, obavezno pazite na ove detalje.

Posvetite se recenzijama

Naravno da je bitno da sve negativne recenzije uočite i reagirate na njih ovisno da li su spam ili samo nezadovoljni klijent. Kako ćete reagirati, ovisi od situaicje do situacije.

Fokus neka vam budu pozitivne recenzije. I realne. Nitko ne vjeruje hvalospjevima, ali ako klijent napiše realnu recenziju o vašoj tvrtki, opiše svoje iskustvo i kako ste se odnosili prema njemu, budite sigurni da će netko to pročitati i da će utjecati na odluku drugih hoće li vam vjerovati.

Google recenzije (i Facebook kod nas) mogu jako pomoći vašoj tvrtki. Ako vas zanima kako da napravite poveznicu za Google recenziju za vašu tvrtku, pročitajte prijašnji članak.

Iz prakse znam dva dobra primjera kako da na legitiman načina skupljate recenzije:

Mađioničar besplatno izvede par trikova i ekipa umjesto da ga počasti s pićem ili ubaci koju kunu u šešir mu piše recenzije kako su ih trikovi oduševili.

Primjer 2: automehaničar kod većih popravaka besplatno mijenja ulje svojim klijentima, i daje im svoju podsjetnicu sa QR kodom kojeg mogu skenirati i ostaviti recenziju.

Ako recenzije nisu ocijenjene kao lažne, vaš se rejting uvijek poboljšava što ih je više i što su bolje.

Lokalni biznis može pobijediti veliki biznis

Kada je u pitanju lokalni SEO, nije rijetkost da dobro optimizirana web stranica neke manje firme ima bolji rejting od velike firme.

S ovom listom, ako se slijedi, vaša tvrtka će sigurno imati dobru poziciju te biti bolje rangirana od konkurencije.

Želite li imati lokal u centru grada ili biti na periferiji?


Nemojte ignorirati mogućnosti koje vam dobro optimizirana web stranica može donijeti.

Ako želite optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.

Što je to PPC oglašavanje?

PPC oglašavanje (Pay per click) je model internet marketinga u kojem oglašivač plaća samo kada netko klikne na njegov oglas. Oglašavanje na Google tražilici je jedno od najpopularnijih oblika PPC oglašavanja.

Jeste li se ikad pitali kako objaviti oglas koji se pojavljuje na Google tražilici prilikom traženja nekog pojma? Recimo da tražite pojam “izrada web stranica cijena“, a iznad i s desne strane organskih rezultata pojavljuju se oglasi. Takvi oglasi zovu se PPC oglasi ili Pay Per Click. Ovi oglasi temelje se na vašim trenutačnim pojmovima za pretraživanje.

Google oglašavanje dijeli na dva dijela: oglašavanje na njihovoj oglašivačkoj mreži ili PPC oglašavanje (oglasi koje možete vidjeti dok pretražujete Google tražilicu) i serviranje oglasa na vašoj stranici (monetizacija vaše internet stranice). U ovom članku bavit ćemo se prvom vrstom oglasa.

Google Adwords = PPC oglašavanje

Ako želite privući nove posjetitelje na web stranicu, povećati internet prodaju, ostvariti više poziva ili potaknuti korisnike da se vrate, Google AdWords vam u tome može pomoći.

Registracija za program Google AdWords je besplatna. Plaćate samo kada netko klikne na vaš oglas kako bi posjetio vašu web stranicu ili kada vas nazove. Drugim riječima, samo onda kada vaše oglašavanje funkcionira.

Preciziranjem oglasa korisnicima u određenim zemljama, regijama ili gradovima – ili unutar postavljene udaljenosti od svoje tvrtke ili trgovine možete znatno povećati promet i prodaju na vašoj stranici. Konkretno, korisnici pronalaze vašu tvrtku na Googleu u onom trenutku kada pretražuju ono što nudite.

Bez obzira na vaš budžet, oglase možete prikazati na Googleu i njihovoj oglašavačkoj mreži. Platite samo ako korisnici kliknu na vaše oglase. Svoje oglase možete uređivati i prilagođavati svoj proračun dok ne dobijete željene rezultate. Također možete prikazati različite oblike oglasa.

PPC oglašavanje lako možete prepoznati po zelenoj oznaci “Oglas” ili “Oglasi“, smještenoj iznad i desno od rezultata za pojam koji pretražujete. Ako trebate kratkoročni učinak, ovakvi oglasi najbolji su način da dovedete posjetitelje na vašu stranicu prije nego ona počne (visoko) kotirati na tražilicama za konkretne ključne riječi.

Najčešće, ako je optimizacija stranice za tražilice (SEO) dobro odrađena, taj proces traje 6-8 mjeseci, no ako ne želite toliko čekati i želite vidjeti brze rezultate, onda je PPC kampanja pravo rješenje za vas. Dobro posložena PPC kampanja može imati iste (kratkoročne) učinke za svega par sati.

PPC oglašavanje, ili općenito oglase možemo prepoznati po zelenoj oznaci da je u pitanje plaćeno oglašavanje
PPC oglašavanje, ili općenito oglase možemo prepoznati po zelenoj oznaci da je u pitanje plaćeno oglašavanje

Prednost PPC načina oglašavanja naspram drugih vrsta oglašavanja jest, kao što smo već spomenuli, plaćanje samo onih oglasa na koje su korisnici kliknuli, bez obzira na koliko se puta oglas prikazao. Ovakvu vrstu oglašavanja ne koriste samo nove stranice, nego i web shopovi kako bi promovirali određene proizvode ili usluge široj ili specijaliziranoj publici.

Cijena PPC oglašavanja i rangiranje oglasa

Da ne idemo u detalje o tome kako se naplaćuju PPC oglasi, spomenut ćemo samo da se trošak po kliku može utvrditi na dva načina. Oglašivači se (u ovom slučaju Vi) natječu za cijenu određene ključne riječi i određuju koliko maksimalno želite platiti jedan klik na oglas za tu ključnu riječ – ili odredite fiksni iznos koji ste spremni platiti za klik na oglas vezan uz tu ključnu riječ.

Naravno, cijena oglasa za općenitije (čitaj popularnije) ključne priječi poput npr. “majica” bit će viša, dok će cijena za konkretnije ključne riječi poput npr. “plava polo majica kratkih rukava” naravno biti niža.

Zapamtite, PPC oglasi nisu (niti će ikada biti) dobra zamjena za SEO. Sve što oni daju jest ponekad vrlo bitan i poželjan kratkoročni učinak, no loše optimizirane stranice teško da će vidjeti učinak svojih PPC kampanja, pošto će ih prikazivanje visoko pozicioniranih oglasa koštati više nego stranice s dobrom SEO optimizacijom. Quality Score, o kojemu neće biti riječi o ovome članku temelji se na tome da što je stranica bolje optimizirana, oglašivač će morati manje platiti za kvalitetniju poziciju na tražilicama.

Kreativnošću do rezultata

Najgoru stvar koju možete napraviti jest na brzinu postaviti PPC kampanju i nakon nekog vremena, jer niste zadovoljni rezultatima i povratom investicije, vratiti se na tradicionalni način oglašavanja, koji košta mnogo više. U tome trenutku imajte na umu da ste mogli ostvariti mnogo više povrata od vašeg ulaganja da ste uložili malo više vremena u upoznavanje s alatima i terminologijom potrebnom za uspješno upravljanje PPC oglasnim kampanjama.

Jedini način uspješnosti vaše PPC kampanje jest kreativnost. Kreativnost i upornost. Bez obzira koliko kombinirali vaše ključne riječi da stanu unutar limitiranog broja znakova za prikazivanje, ako vaši oglasi sadrže riječi poput jeftino ili povoljno, mala je vjerojatnost da će korisnici na isti oglas kliknuti. Budite precizni i domišljati u vašim oglasima.

Osim toga, odredite koja je vaša publika. Ako se vaša trgovina nalazi u Zagrebu, logično je da nećete prodavati korisnicima koji se nalaze recimo u Mađarskoj ili SAD-u. Google AdWords vam daje mogućnost točnog preciziranja vaše ciljane publike prema geografskoj lokaciji korisnika, uređaja koji koristi za pretraživanje, vrstu internet preglednika i mnogo više. Iskoristite te mogućnosti!

Prednosti PPC oglašavanje u odnosu na “klasični marketing”

  • plaćate samo klik na oglas, ne i prikazivanje oglasa
  • PPC oglašavanje je puno jeftinije i efikasnije od oglašavanja u novinama i na ostale slične načine jer se lako cilja publika koja traži upravo ono što Vi nudite
  • možete pratiti broj klikova na Vaše oglase
  • možete saznati ROI (odnos uloženog prema dobivenom)
  • saznati demografske karakteristike Vaših kupaca
  • jednostavno testirati interes za novim proizvodom ili uslugom

I na kraju, ključ svake uspješne kako PPC pa tako i marketing kampanje općenito jest aktivno praćenje rezultata i prilagođavanje istima. Kreirajte nekoliko iteracija oglasa te pratite koji su uspješniji, a koji nisu i na temelju toga uložite više u one oglase koji imaju veći povrat ulaganja. Povežite vaš AdWords korisnički račun s Google Analytics računom kako bi u svakom trenutku imali detaljan uvid o tome što vaša publika pretražuje, koje su im pretraživačke navike i više.

Također, dobar savjet je i da pravilno organizirate vaš Google AdWords (sada Google Ads) račun, tako da imate kampanje, grupe oglasa i oglase, no o tome u sljedećim člancima.


Želite li saznati više o mogućnostima oglašavanja na tražilicama slobodno nas kontaktirajte.

Što se događa sa isteklom domenom koja nije obnovljena na vrijeme?

Nedavno smo imali situaciju s klijentom kojem je istekla domena, tj. nije ju obnovio i produžio registraciju, i webshop mu nije radio približno 36 sati. Budući da mu je webshop najbitniji za poslovanje tvrtke jer preko njega vodi prodaju svojih proizvoda, ostvario je veliki gubitak. Domenu je brzo obnovio, i web stranica je proradila.

Kao što gradovi, ulice, knjige, filmovi, automobili pa i sve drugo imaju svoja imena (nazive), tako i vaša web stranica mora imati ime. To ime web stranice je zapravo vaša domena. Domena se sastoji od dva (2) dijela: naziv (ime) domene i ekstenzija.

Primjer: neomedia.hr – neomedia je ime domene, a .hr je ekstenzija

Već smo pisali o tome što su domena i hosting, te objasnili koje su razlike i cijene. U ovom članku prolazimo suprotnu stranu – prvo smo domenu kupili, pa smo je zaboravili “obnoviti”. Obnova domene zapravo znači da smo produlji naše vlasništvo nad domenom za dodatnu godinu ili više godina ako smo unaprijed zakupili. Ako se to ne dogodi, to znači da je domena istekla i web stranica više ne radi.

Na internetu trenutno postoji 1542 vršnih ekstenzija domene (podaci od 12. lipnja 2018). S time da se taj broj može promjeniti sa vremena na vrijeme - nove se dodaju, stare se brišu
Na internetu trenutno postoji 1542 vršnih ekstenzija domene (podaci od 12. lipnja 2018). S time da se taj broj može promjeniti sa vremena na vrijeme – nove se dodaju, stare se brišu

Kada kupite domenu, to zapravo ne znači da ste vi vlasnik domene vječno, nego ste vi u biti privremeni vlasnik domene. Najčešće se domene zakupljuju na period od godine dana. Tako da je domenu za 365 dana potrebno opet produžiti, kako domena ne bi istekla. Za domenu se kaže i da se ona registrira na određeni period (isto kao što npr. moramo registrirati auto kako bi ga smjeli voziti).

Drugi bitan razloga zašto je potrebno obnoviti registraciju domene je mogućnost da ako ne obnovite domenu netko ju može registrirati umjesto vas, i preuzeti vlasništvo nad njom.

Postoji par osnovnih pojmova o vlasništvu nad domenama koje trebamo znati:

  • REGISTAR – organizacija (tvrtka) koja je odgovorna za održavanje baze podataka domena za specifičnu vršnu domenu (TLD; engleski: Top Level Domain; nacionalna ili komercijalna domena) – kao što su .hr, .com, .net itd.
  • REGISTRAR – organizacija (tvrtka) koja ja autorizirana da registrira domene
  • PREPRODAVAČ (RESELLER) – organizacija (tvrtka) koja provodi postupak registracije domene i registrira ju u ime vlasnika (pr. Neomedia registrira domene za svoje klijente kako bi im olakšala posao)
  • VLASNIK domene – osoba ili tvrtka koja kupuje i “vlasnik” je domene određeno vrijeme. Strogo gledano, vlasnik domene ju samo kontrolira, nije trajni vlasnik.

Drugim riječima, vlasnik domene kontaktira preprodavača koji obavlja administraciju kod registrara koji sve zabilježi u registrar domena 🙂

Naravno, ako želite kupiti domenu kod preprodavača, ona prvo mora biti slobodna za registraciju.

 Ako je istekla domena, najčešće vas dočeka ovako nešto kada pokušate posjetiti svoju web stranicu.
Ako je istekla domena, najčešće vas dočeka ovako nešto kada pokušate posjetiti svoju web stranicu.

Čak i kada je istekla domena, može se produžiti registracija

Kada se vrijeme koje je domena registrirana približava kraju, potrebno je obnoviti domenu kako domena ne bi istekla. Ako je prošlo vrijeme registracije, i domena je istekla, dogodit će se nekoliko stvari. Specifično je za svakog preprodavača ali uglavnom svaki slijedi iste korake. Donosimo korake koje primjenjujemo prema klijentima kada se nosimo s domenama koje nisu obnovljene na vrijeme:

  • 1) *Skoro* istekla domena – šaljemo nekoliko upozorenja klijentu da će domena uskoro isteći. Na dan kada domena istekne, web stranica prestaje s radom jer naziv domene više nije zamjena za IP adresu servera
  • 2) Grace period – vrijeme u kojem je domena službeno istekla, ali se još uvijek može obnoviti i nastaviti vlasništvo. Uglavnom traje oko 45 dana.
  • 3) Grace period s mogućnosti otkupa – vrijeme u kojem je još uvijek moguće obnoviti domenu, ali uz otkupninu. Otkupninu određuje ICANN. Taj period u pravilu traje 30 dana, i otkupnina trenutno iznosi 175$ plus cijena obnove domene.
  • 4) Istekla domena – ako je prošla svaka mogućnost obnove domene, domena je trajno istekla, i više niste vlasnik domene.

Ovisno o domeni i preprodavaču, nekoliko je mogućnosti:

  • 1) Prednarudžba (Backorder) – ako je netko napravio prednarudžbu domene, dobiti će obavijest da je domenu moguće kupiti
  • 2) Aukcija – ako nema prednarudžbi, onda domenu može kupiti osoba na aukciji koja ponudi najveću svotu novca
  • 3) Rasprodaja – kada ne bude ni prednarudžbi ni aukcija za pojedinu domenu, onda preprodavač može ponuditi domenu po jako sniženoj cijeni.
  • 4) Povratak u registar – na kraju svog životnog puta domena se vrača ponovno na početak – u registar, označava se kao slobodno, i bilo tko je može kupiti po regularnoj cijeni.

Zaključak: pazite da obnovite domenu na vrijeme.

Za kraj – klijent kojemu je istekla domena, našao se u tzv. Grace periodu, i omogućena mu je obnova domene. Webshop opet radi punom parom 🙂


Za naše klijente, mi vodimo brigu o obnovi domena, i radimo sve administrativne poslove te brinemo da domena ne istekne. Ako želite registrirati domenu preko nas, mi ćemo napraviti sav administrativni postupak za vas. Za sva dodatna pitanja slobodno nas kontaktirajte.

Koje su kvalitete dobro dizajnirane web stranice [2018]

Dobro dizajnirane web stranice su ogledalo vaše tvrtke. Ako vam je važno da se dobro prezentirate, onda sigurno imate i kvalitetnu web stranicu.

Web stranice su danas postale jedna od najvažnijih imovina koju jedna tvrtka može imati i izuzetno je važno da su web stranice responzivne i da je SEO optimizacija obuhvatila što više faktora. Web stranica tvrtke vam može pomoći u povećanju prihoda. Na kraju, ne zaboravite da je vaša web stranica, vaša digitalna posjetnica.

Polako se približavamo brojci od 2 milijarde web stranica na internetu. Čak i da pretpostavimo da su 3/4 web stranica neaktivne, i dalje je to veliki broj. Tvrtke koje se žele istaknuti na internetu (zapravo u poslu, kako bi pokazale da su bolje od konkurencije), uvijek imaju najnovije trendove i tehnologije na svojim korporativnim stranicama kako bi i svojim pokazateljima pokazali da stalno napreduju, čak i u online svijetu. Međutim, sam dizajn, ako ostavi bez riječi, i da je inovativan, nije jedina stavka koja čini da je web stranica sjajna.

Web dizajn kao dio IT industrije postoji jedva tri desetljeća. Prve web stranice su nastale na početku 90ih, i u to vrijeme je sve vezano uz www, internet, i slične pojmove bio jako veliki bauk i nepoznanica. Pa tako web dizajn nije djelatnost kao primjerice pekarska industrija koja “postoji oduvijek” i da su svi standardi definirani, da nema velikih promjena, i da se sve zna. Međutim, možemo se složiti da danas svaka tvrtka treba izradu web stranice, i da “ako nisi online, ne postojiš”. Također, postoje i određene kvalitete koja svaka dobro dizajnirana web stranica treba imati.

Dobro isplaniran i razumljiv dizajn

Krenimo od najvažnijeg. Većina informacija (oko 80%) koje naš mozak upija iz vanjskog svijeta je kroz vizualne informacije. Ljudski mozak je sposoban obraditi jako veliku količinu informacija u kratkom roku. Vid je naš najvažniji osjet, i igra važnu ulogu u formiranju mišljenja o stvarima i svijetu oko nas – pa i o web stranicama.

Dobar dizajn nikoga ne ostavlja ravnodušnim
Dobar dizajn nikoga ne ostavlja ravnodušnim

Dobar dizajn se oslanja na neke osnovne principe koji pospješuju učinkovitost web stranica. Postoji tzv. teorija boja i kreiranje vizualne hijerarhije. Svaka tvrtka ima određeni vizualni identitet. Najviše se to vidi u posjetnicama, memorandumima, potpisu u e-mailu, rokovnicima itd. Dakle, na svim mogućim načinima kako komunicira s klijentima tvrtka promovira svoj logotip, boje, tipografiju. Pa tako i na svojoj službenoj web stranici. Ako isti logotip imamo i na posjetnici i na web stranici – klijenti će brzo imati povjerenje u web stranicu, i da su sve informacije točne i ispravne. To je ista situacija kao primjerice – hoćete li prije kupiti od poznate marke s kojom ste se već susreli ili od neke koja nudi isti proizvod, ali da nikada niste čuli za njih.

Dakle, korištenjem istog vizualnog identiteta vi stvarate dodatnu razinu povjerenja kod svojih klijenata. Ako su klijenti kod vaše tvrtke navikli na određene boje i određeni font, jako je važno da ih nastavite koristiti i dalje.

Ovaj font, logotip i nijansa crvene boje je poznata svima. Ako se nalazimo u trgovini i vidimo ovo, mi odmah znamo da je to provjereni proizvod i nećemo dugo odlučivati želimo li ga kupiti
Ovaj font, logotip i nijansa crvene boje je poznata svima. Ako se nalazimo u trgovini i vidimo ovo, mi odmah znamo da je to provjereni proizvod i nećemo dugo odlučivati želimo li ga kupiti

Brzina učitavanja web stranice

Iako kod brzine učitavanja web stranica mi govorimo o sekundama, brzina je važna. Prosjek brzine učitavanja web stranice je nešto iznad 8.5 sekundi, a preporuka je da bude ispod 3 sekunde.

Važno je da je vaša stranica brza, najviše zbog činjenice da što se dulje učitava, to je stopa napuštanja web stranice veća. Pogotovo se to vidi kod mobitela. Više od pola posjeta se gubi ako je stranici potrebno više od 3 sekunde da se učita. Puno je faktora koji utječu na brzinu web stranice: hosting, SSL, struktura i veličina baze podataka, male veličine datoteka itd…

Jednostavna navigacija

Kod navigacije je najvažnija jedna stvar: jednostavnost. Kao što je važno da je web stranica brza tako je važno i da je navigacija jednostavna. Zlatno pravilo kaže da bi do svake informacije na web stranici trebalo biti najviše 3 klika. Primjerice, da bi pronašli određeni proizvod, put korisnika mora izgleda ovako: Naslovnica > Kategorija > Potkategorija > Stranica proizvoda. Nema smisla da proizvoda “skrivamo”. Sve treba biti lako dostupno. Taj savjet bih dao svim webshopovima koji imaju jako veliko stablo kategorija i potkategorija, a loše kategoriziraju proizvode.

Također, kada imamo jasnu i jednostavnu navigaciju, posjetitelji se lagano snalaze na web stranici i brzo pronalaze informacije. Kao pomoć u navigaciji, dodao bih na svaku web stranicu i sljedeće:

  • tražilica pri vrhu stranice
  • tzv. “glavna navigacija” gore, i “pomoćna (kategorije)” sa strane web stranice
  • mapa stranice
  • hijerarhijska (breadcrumbs) navigacija
  • navigacija do pravnih i ostalih podstranica pri dnu stranice

Responzivnost web stranice

Trend je da je sve veći broj pretraga na tražilicama putem mobitela. Posljedično tome raste i broj posjeta na web stranice putem mobitela. Statistika kaže da je preko 60% pretraga preko mobitela.

Web stranice koje su prilagođene samo za stolna računala, a ne i za mobitele se što prije moraju prebaciti na responzivni dizajn. Radi se o tome da se one teško čitaju na mobitelu, korisnici se ne snalaze na njima, frustrirajuće ih je za koristiti i velika je stopa napuštanja takvih web stranica.

Pravilna upotreba elemenata na web stranici

Prije je bio standard da se na početnoj stranici tvrtkine web stranice “vrti” slider na nekim informacijama. S vremenom se pokazalo da jako mali broj posjetitelja zanima taj slider i da ih samo preskaču. Zato se taj trend sve više napušta i ovisno o tipu web stranice, kao prva stvar koju posjetitelj vidi je najčešće tzv. call-to-action gumb ili neka pozdravna poruka. Također, cilj je i pojenostaviti web stranicu. Ako imamo kontakt podstranicu, onda tu dodajemo kontakt formu, google kartu, podatke o tvrtki, broj telefona itd. I nema smisla da tu primjerice dodamo najnovije proizvode iz webshopa, ili galeriju slika interijera. Ne treba pretjerivati, nego pojednostaviti posjetiteljima.

Što manje to bolje: najvažnije pravilo kod dizajniranja formi
Što manje to bolje: najvažnije pravilo kod dizajniranja formi

Dobar primjer pravilne upotrebe elemenata su i kontakt i newsletter forme. Ili forme na stranici naplate. Svakako bih preporučio da se svaka forma pojednostavi i da se od posjetitelja traži što više podataka. Za newsletter je dovoljno samo ime i e-mail. Nema potrebe tražiti još hrpu drugih podataka jer ćemo samo postići efekt da će ljudi odustati od popunjavanja forme. Uvijek možemo zatražiti dodatne podatka od klijenta naknadno, ali teško ćemo ga nagovoriti da ponovo popunjava napornu formu.

>>>Elementi koje naslovnica vaše web stranice mora imati

Ulaganje u izradu i dobar dizajn web stranica, pružit će dodatnu vrijednosti vašem poslovanju i na kraju će dovesti do boljih prihoda. Jeste li spremni za izradu svoje web stranice?


Nemojte ignorirati mogućnosti koje vam dobro dizajnirana web stranica može donijeti.

Ako želite optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.

Izrada poveznice za Google recenziju vaše tvrtke

Google recenzije vaše tvrtke su obično pokazatelj tzv. social proof-a . Važne su jer su obično nepristrane i neplaćene od strane tvrtke. Recenziju tvrtke može napisati bilo tko i iako ne bi trebao biti jedini pokazatelj kvalitete, često kod potencijalnih klijenata budu presudan faktor da upravo vašu tvrtku odaberu kao svog partnera. Recenzije su dragocjene samo kada su iskrene i nepristrane.

Online recenzije su vrlo snažan okidač koji pomaže potencijalnom kupcu napraviti najbolju odluku.

O važnosti (pozitivnih) recenzija vaše tvrtke i koliko je bitno da imate uzmimo Nielsenovo istraživanje na uzorku od 25.000 internet kupaca s preko 50 država koje pokazuje da čak 90% njih gleda i smatra relevantnim recenzije koje njihovi poznanici napišu, dok 70% njih vjeruje ostalim recenzijama.

Vjera u online (i Google) recenzije: 90% ljudi vjeruje recenzijama svojim poznanika a 70% njih ostalim ljudima. S druge strane, određenim vrstama reklama vjeruje samo 24% ispitanika
Vjera u online (i Google) recenzije: 90% ljudi vjeruje recenzijama svojim poznanika a 70% njih ostalim ljudima. S druge strane, određenim vrstama reklama vjeruje samo 24% ispitanika

Kada radimo web stranicu za klijenta, pored samog web dizajna, i plasiranja online, često za njih otvaramo profile na društvenim mrežama. Ili tražimo da nam pošalju linkove do postojećih profila. Uvijek je preporuka imati profile na najvećim mrežama: Facebook, Google Plus (odnosno, bolje Google Business profil jer nam je on trenutno bitan), LinkedIn profil te Twitter profil. Ostale mreže nisu kod nas toliko zastupljene, pa niti ne otvaramo profile na njima.

Važnost Google Business profila je u tome što imate nekoliko jako korisnih funkcionalnosti: unos lokacije vaše tvrtke na karti, unos fotografija vaše lokacije, izrada jednostavne poslovne stranice, objava obavijesti i nama najvažnija mogućnost da vaši klijenti ostave recenziju vaše tvrtke.

Ono što razlikuje recenzije na Google Business profilu i na vašoj poslovnoj web stranici je što Google recenzije uglavnom nisu “hvalospjevi.

Također, kada se pretražuje vaša tvrtka na Googleu, onda se desno pojavljuje detaljniji opis tvrtke s puno dodatnih informacija:

Na rezultatu pretrage se prikazuju Google recenzije za pojedinu tvrtku (kao i za Facebook i ostale mreže)
Na rezultatu pretrage se prikazuju Google recenzije za pojedinu tvrtku (kao i za Facebook i ostale mreže)

Sada kad smo vidjeli što su recenzije i koliko vam mogu pomoći u rastu firme, sigurno ih želite početi skupljati 🙂

Kratke upute kako da napravite poveznicu za vaše klijente da vam lakše ostave Google recenzije:

Na primjeru neomedia.hr stranice pokazat ću kako da kreirate poveznicu koju možete lagano podijeliti sa svojim klijentima i pozvati ih da ostave recenziju za vašu tvrtku.

1) Na računalu pretražite ime vaše tvrtke na Googleu
2) Pronađite vašu tvrtku i kliknite na gumb Write a review (Napišite recenziju)
3) Kopirajte link koji vam se pojavio u adresnoj traci

1. pronađite tvrtku, 2. klik na gumb "Write a review" / "Napišite recenziju" 3. kopirajte link koji vam je u adresnoj traci
1. pronađite tvrtku, 2. klik na gumb “Write a review” / “Napišite recenziju” 3. kopirajte link koji vam je u adresnoj traci

Izrada linka za Google recenzije putem PlaceID Lookup alata

1) Otvorite PlaceID Lookup Tool
2) Upišite naziv svoje tvrtke u polje “Enter a location” na vrhu karte
3) Kliknite na odgovarajući rezultat ispod

Upišite naziv tvrtke i kliknite na odgovarajući rezultat ispod
Upišite naziv tvrtke i kliknite na odgovarajući rezultat ispod

4) Kopirajte Place ID koji se nalazi ispod naziva vaše tvrtke:

Označeno je plavo ono što kopiramo kao Place ID
Označeno je plavo ono što kopiramo kao Place ID

5) Dodajte Place ID na kraju linka: https://search.google.com/local/writereview?placeid= < place_id >

U ovom primjeru, za tvrtku NEOMEDIA puni link bi bio: https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJ22U-wwjnXEcRDcPmSnjas6w

Klikom na link će vam se otvoriti prozor da ostavite Google recenziju za tvrtku NEOMEDIA. Ako ste surađivali s nama, ili ste zadovoljni našom uslugom, bit će nam drago da dobijemo povratnu informaciju od vas 🙂

Za kraj, trebate imate na umu da Google ima određenu politiku prema recenzijama i sve recenzije koje detektira da su lažne, ili nepoćudne da će biti obrisane. Pročitajte više u smjernicama za objavljivanje recenzija. Ako zamijetite recenziju koja nije prikladna ili koja krši pravila, možete je označiti za uklanjanje.


Nemojte ignorirati mogućnosti koje vam dobro dizajnirana web stranica može donijeti.

Ako želite optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.

WWW vaučeri za MSP: izrada web stranice iz sredstava EU fondova

WWW vaučeri za MSP-ove je naziv za natječaj kojim se sufinancira izrada web stranice ili webshopa uz pomoć EU fondova. Natječaj je objavljen 06. srpnja 2018. i otvoren je od 13.08.2018. od 11 sati do 29.06.2020. godine ili do iskorištenja sredstava namijenjenih za WWW vaučere.

WWW vaučeri imaju iznos od minimalno 15.000,00kn do maksimalnog iznosa od 100.000,00kn, ako ispunite sve uvjete Poziva. Sredstva su definirana Operativnim programom “Konkurentnost i kohezija 2014.-2020. i za to je razdoblje osigurano 15.200.000,00 kuna iz Europskog fonda za regionalni razvoj za hrvatske poduzetnike.

Ministarstvo regionalnog razvoja i europskih fondova raspisalo je Poziv za dodjelu takozvanih WWW vaučera za koje se mogu prijaviti, mikro, mala i srednja poduzeća i dobiti bespovratna sredstva za poticanje svog e-poslovanja.

To znači, da ako planirate izradu nove web stranice ili redizajn postojeće, možete dobiti bespovratna sredstva u iznosu do 85% ukupne investicije, a postotak ovisi o području u kojem se nalazite. Datum početka zaprimanja projektnih prijava je od 13.08.2018 u 11:00:00, međutim svakako bi trebalo pripremiti dokumentaciju što prije, jer se do sada pokazalo da se brzo potroše sva namjenska sredstva u takvim natječajima.

Svrha ovog Poziva je “jačanje tržišne pozicije i povećanja konkurentnosti MSP-ova poboljšanom primjenom mrežnih marketinških rješenja u svrhu poboljšanja njihove prisutnosti na tržištu te vidljivosti njihovih proizvoda i usluga, kao i podrška razvoju informacijskog društva u Republici Hrvatskoj.”

Odnosno, jednostavnije: izradu web stranice sufinancira EU.

WWW vaučeri sufinanciraju izradu web stranice

Kako bi se aktivnosti mogle sufinancirati, moraju biti prihvatljive. Da bi aktivnost bila prihvatljiva, mora voditi do ostvarenja cilja projekta. Drugim riječima, vaša web stranica će pomoći vašoj tvrtki da se bolje tržišno pozicionira, te da vaši proizvodi i usluge budu vidljiviji.

WWW vaučeri se odnose na izradu/unaprjeđenje jedne ili više domena, a odnose se na:

  • – poslovne web stranice
  • – e-commerce web stranice (webshopove)
  • – m-commerce web stranice

Važna napomena je da se možete prijaviti samo na jedan projekt, međutim on može sadržavati izradu/ili unaprjeđenje više domena. Također, prijavitelj može zatražiti izdavanje WWW vaučera za usluge koje obuhvaćaju više aktivnosti (pr. SEO optimizaciju, optimizaciju web stranice za brzinu, hosting web stranice itd…) ali, važno je da se sve usluge ostvare kod jednog pružatelja usluga. (Neomedia pruža sve navedene usluge)

Detaljne upute možete preuzeti i vidjeti ovdje, a sve ostale obrasce koji vam trebaju za prijavu možete preuzeti na stranicama Ministarstva.

Prijaviti se možete online putem sustava eFondovi od 13.08.2018. Od 11 sati do 29.06.2020. godine ili do iskorištenja sredstava namijenjenih za WWW vaučere.

Upute za prijavitelje za WWW vaučere

Sažetak poziva za WWW vaučere

Ako ne želite propustiti ovu priliku i povećati svoju prodaju i konkurentnost na tržištu, slobodno nam se javite na neomedia@neomedia.hr ili 095 903 9610.

Kolika je cijena izrade web stranice (ažurirano 2021.)

Članak o cijeni izradi web stranice je ažuriran u ožujku 2021.

Cijena izrade web stranice najviše ovisi o satnici web dizajnera, i koliko kvalitetnu web stranicu želite imati.

Već sam pisao o temi zašto profesionalna izrada web stranica košta tako puno, i ovo je članak koji pobliže objašnjava kolika je cijena izrade web stranice, ali tako da je razumljivije i koliko traje izrada web stranice.

Kao web dizajn profesionalac, često se susrećem s pitanjem kolika je cijena izrade web stranice i potrebno je klijentu objasniti zašto izrada web stranica košta toliko puno (ili toliko malo).

Većina klijenata prihvaća ponudu nakon objašnjenja, jer razumiju da tako kvalitetno obavljen posao znači i veću cijenu za njih (ali i dobiju puno benefita).

No, s druge strane, postoji i dio klijenata koji bi želio profesionalnu izradu web stranica, ali uz minimalno financijsko ulaganje. Kolika je dakle, stvarna cijena profesionalno izrađene web stranice?

Razlika u kvaliteti izrade web stranice značajno utječe na cijenu

Usporedimo izradu web stranice s nekretninama.

Kao svoj dom možete odabrati prostranu kuću s velikom okućnicom, dvorištem, garažom, velikim prilazom, parkiralištem ispred kuće. U takvoj kući, jednom kada ju sazidate možete živjeti cijeli život i dočekati mirovinu u njoj.

S druge strane, možete živjeti u šatoru, sa skoro nikakvom udobnošću, i teško da bi taj šator imao rok trajanja više od godine dana. Probajte samo zamisliti kako je prezimiti u šatoru.

Ako promatramo financijsku stranu, kupovina šatora je daleko jeftinija, i brže se napravi. Niste vezani skupim kreditom, i čak ga možete i preseliti lagano. Kuća s druge strane, ima puno veću cijenu, ali i puno veću kvalitetu života.

Isto tako je s web dizajnom.

Kada izradu web stranica povjerite profesionalcu, unatoč tome što je cijena izrade web stranice velika, vi ćete na kraju dobiti web stranicu onakvu kakvu želite.

Kod profesionalne izrade web stranice vi odmah u startu imate dobru SEO optimizaciju, web dizajner je predvidio da vam napravi i google web lokaciju, web stranica je optimizirana i za mobitele, prati trendove u web dizajnu, vaša web stranica je dobro rangirana itd.

Kod izrade web stranice za apartmane svaki detalj može igrati ključnu ulogu. Konkurencija je jako velika i kada šaljete upit za cijenu izrade web stranice za apartmane, svako uz ponudu zatražite i primjere radova koje je taj web dizajner radio.

Ako ste izradu web stranice platili jeftino, onda je uglavnom i konačan proizvod nekvalitetan. Pod nekvalitetan prvenstveno mislim da je SEO optimizacija loša, da ne radi na mobitelima, da je često nedostupna itd.

Napomena: nudimo besplatnu izradu web stranica, međutim razlika između jeftine izrade web stranice i besplatne je što mi ne naplaćujemo samu uslugu izrade web stranice u tom paketu. Naknadno klijentima (ako žele) nudimo i druge uslugu – recimo uslugu održavanja, izrade internet trgovina, sustava za rezervacije itd. Dakle, sve što nije osnovna web stranica naplaćujemo.

Kolika je cijena izrade web stranice u WordPressu?

U sljedećoj infografici pokušao sam opisati proces izrade jednostavne WordPress web stranice. Konačna cijena ovisi o satnici web dizajnera. To može biti 10 € ili čak 50 €. Web dizajn tvrtke koje su nove na tržištu često imaju niže cijene jer još uvijek nemaju toliko klijenata i uzimaju sve projekte koje dobiju.

Web dizajn tvrtke koje su dulje na tržištu obično imaju i veće cijene po satu jer su produktivniji i njihovi stručnjaci mogu posao napraviti brže. Također, zahvaljujući iskustvu odmah u startu brinu o sigurnosti i performansama. Krajnji kupac zapravo plaća za iskustvo koje su web dizajneri stjecali godinama.

cijena izrade web stranice infografika
Infografika: vrijeme potrebno za izradu jednostavnije web stranice

Napomena: infografika iznad prikazuje manju web stranicu za koje često dobivamo upit. Nisu sve web stranice ovako male (do 10 podstranica sa sadržajem). Također, dizajn nerijetko uzme i veći broj radnih sati, i zato je dobro biti što precizniji kod upita.

Jako pojednostavljena izrada web stranice

Jedan od razloga zašto su klijenti skeptični oko visokih cijena izrade web stranice bi bio da nisu upoznati što će sve web dizajner raditi.

Univerzalni zaključak o cijeni bi bio da na cijenu izrade web stranice utječe koliko će radnih sati web dizajner potrošiti i koja je cijena sata rada.

A neki generalizirani koraci kod izrade web stranice bi bili:

  1. Dogovor detalja web stranice
  2. Web dizajn i programiranje
  3. Instalacije i podešavanje CMS sustava
  4. Osiguranjavanje sigurnosti web stranice
  5. Instalacija i podešavanje potrebnih dodataka
  6. Izrada strukture i navigacije web stranice
  7. Unos sadržaja web stranice
  8. Instalacija i povezivanje sa sustavima za analitiku i email
  9. Optimizacija web stranice za brzinu
  10. Završno podešavanje i puštanje online

Ovisno o znanju, iskustvu i potrebnoj količini posla svaki web dizajner bi potrošio različitu količinu vremena da izradi web stranicu.

Neko okvirno vrijeme za manje web stranice bi bilo oko 15 radnih sati.

Kako bi izračunali koliko će web stranica koštati, pomnožimo broj radnih sati s cijenom sata rada:

  • Uz cijenu od 10€ / sat x 15 sati => cijena WordPress web stranice je 150€
  • Uz cijenu od 20€ / sat x 15 sati => cijena WordPress web stranice je 300€
  • Uz cijenu od 30€ / sat x 15 sati => cijena WordPress web stranice je 450€

Ako su u pitanju veće web stranice, recimo da imate tvrtku koja se bavi prodajom i servisom poljoprivrednih strojeva i da imate već u startu 50ak podstranica sa sadržajem, onda je ukupno vrijeme izrade web stranice minimalno 50 radnih sati.

A ako želite izraditi web shop koji ima 100 artikala, popuniti sadržaj, optimizirati slike, podesiti online plaćanje – takvi projekti su u pravilu sa troznamenknastom satnicom.

*NAPOMENA: iako to nije uvijek točno, cijena satnice je pokazatelj kvalitete

Uz ove troškove, u cijenu izrade web stranice možemo uvrstiti i SEO optimizaciju, obradu fotografija, izradu logotipa pa čak i pisanje teksta za web stranicu.

A kada se web stranica zavši? Onda je dodatni trošak edukacija i digitalni marketing.

Sve su to dodatni troškovi koji podižu cijenu. Ne zaboravimo da i klijent odvaja svoje vrijeme kako bi dao relevantne informacije web dizajneru 🙂

Ne zaboravite i cijenu hostinga i održavanja web stranice

Svaka web stranica zahtjeva redovito održavanje (kao i kuća). Danas su gotovo sve web stranice dinamičke, i rijetko koja web stranica je statična da se na njoj ne objavljuju vijesti, nove usluge i slično.

Održavanje web stranice podrazumijeva redovito ažuriranje sustava, dodataka te ažuriranje sadržaja. U praksi klijent šalje materijale web dizajneru, i onda on objavljuje novi sadržaj. Ako ne održavate web stranice s vremenom vam ona samo propada, i bude zastarjela.

Cijena održavanje web stranice ovisi o angažiranosti i količini posla koju web dizajner ima. To je uglavnom od par sati mjesečno do par sati dnevno. Kod većih webshopova se često dodatno zapošljavaju ljudi koji rade samo na održavaju webshopa i ažuriranju sadržaja.

Praksa koja mi se do sada pokazala je da većinu web stranica ažuriram jednom mjesečno, a što se tiče objave dodatnog sadržaja – to po potrebi. Tako da u prosjeku svaku web stranicu održavam cca 2 sata mjesečno. Ako je u pitanju webshop, onda je održavanje 2 sata tjedno.

wordpress website hosting
Hosting web stranice, ili web hosting, je naziv za računalo (server) koje ima spremljeno vašu web stranicu i prikazuje ju posjetiteljima

Cijene hostinga web stranica variraju obično o njihovim veličinama. Većina manjih web stranica treba i mali hosting s cijenom od 300kn / godišnje (pogledajte našu ponudu hostinga)

Izrada sadržaja za web stranicu, te SEO optimizaciju su trošak koji obično dolazi nakon izrade dizajna web stranica, i cijene variraju najviše zbog veličine projekta.

Međutim, na kraju kupac ipak plaća uslugu, i svakako da želi biti zadovoljan s dizajnom, brzinom, i iskustvom korištenja web stranice.

Vjerujem da svi želite da se vaši posjetitelji na web stranici dobro snalaze isto kao što bi se snalazili u fizičkoj trgovini. Zato i ne želite riskirati plaćajući nešto s preniskom cijenom i na kraju budete razočarani, i samo potrošite vrijeme i novac te morate sve ponovo raditi.

Što utječe na cijenu izrade web stranice ove godine?

Svake godine izrada web stranica je sve kompleksnija i potrebno je napraviti sve više i više koraka kako bi se završila web stranica.

Google stalno radi poboljšavanje svoje tražilice i isto tako bolje rangira web stranice koje imaju sve moderne tehnologije. Danas su tako faktori dobrog rankinga za web stranicu:

Prije 5 godina ovi faktori nisu toliko utjecali na ranking, a danas su obavezni. Zato je dobro pratiti trendove.


Ako želite profesionalne, optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.